شهر تاریخی غلغله در ولایت بامیان بازسازی می شود

شهر تاریخی غلغله در مرکز ولایت بامیان که با نمای تپه مانندش توجه گردشگران را بخودش جلب می کند؛ در حال حاضر با کمک ۱٫۲ میلیون دالری کشور ایتالیا و همکاری تخنیکی سازمان حفاظت از میراثهای فرهنگی (یونسکو) بازسازی می شود.

مسوولان موسسه آیکوموس آلمان می گویند: بقایای این شهر که شامل برج ها، رواقهای گنبدی و دیوارهای عظیم که به عنوان موانع حملات دشمن در قدیم ساخته شده است را مرمت و بازسازی می کنند.
 
انجینیر مجتبا میرزایی مسوول تخنیکی بازسازی شهر غلغله گفت: “  شهر غلغله مرمت کاری، بازسازی و تحکیم کاری می شود که مهمترین بخش های آن تا یکسال دیگر مرمت کاری می گردد”.
 
آقای میرزایی همچنین از کشف چندین اثر باستانی از درون شهر غلغلله خبر داده و تصریح کرد که دیدن آن برای گردشگران جالب خواهد بود.
 
تعدادی از شهروندان بامیان در صحبت با جمهورنیوز، بازسازی شهر غلغله را قدمی مثبت برای ترمیم آثار باستانی و محلات توریستی در این ولایت دانسته و می گویند که با شروع کار بازسازی شهر غلغله، زمینه های کاری برای تعدادی از شهروندان بامیان نیز فراهم گردیده است.
 
شهر غلغله دارای رواقهای گنبدی و دیوارهای عظیم بوده که به باور آگاهان از آن به عنوان سپر دفاعی در مقابل دشمن استفاده می شده است.
 
شواهد تاریخی بیانگر آنست که قدامت شهر غلغله به دوره شاهان غوری و قسمت های پایانی آن به زمان بودایی می رسد. شهر غلغله در ولایت بامیان یکی از هشت اثر ثبت شده این ولایت در سازمان جهانی یونسکو می باشد.
 
کبیر دادرس رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان ترمیم شهر غلغله را با اهمیت خوانده و افزود: ” ترمیم شهر غلغله و جلوگیری از تخریب بیشتر آن از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بازسازی آن باعث جذب گردشگران بیشتر خواهد شد”.
 
در ولایت بامیان از سالها به اینطرف بر اثر کاوشهای باستانشناسی چندین اثر تاریخی کشف شده؛ ولی برای به نمایش گذاشتن این آثار، موزیم و محلی مناسبی در بامیان وجود ندارد.
 
بیندین کاسا مسوول فرهنگی یونسکو در افغانستان به خبرگزاری جمهور گفت که ساختن موزیم در یک ولایت کار ساده ای نبوده و به پول هنگفت نیاز دارد. آقای کاسا همچنین کارهای یونسکو را برای ترمیم آثار باستانی در بامیان بسیار با اهمیت خوانده و تصریح نمود که، کارهای یونسکو بی نهایت تخنیکی بوده و از این رو، شاید بصورت ظاهری زیاد ملموس نباشد.
 
بر اساس روایات تاریخی  شهر غلغله پیش از سال ۱۲۲۱ میلادی بالا حصار ولایت بامیان بوده و شاهان غوری در این مکان حکمروایی می کرده اند.
 
روایات تاریخی نشان می دهد که این شهر در سال ۱۲۲۱ میلادی توسط لشکریان مغول به فرمان چنگیز تخریب گردیده است.
 
 شهر غلغله که بنام بالاحصار بامیان نیز یاد شده؛ در حدود ۴ تا ۵ هکتار وسعت دارد و دارای ۱۰۰ تا ۱۴۰ متر ارتفاع می باشد که بصورت تپه مخروطی شکل در مقابل بودا قرار گرفته است.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.