لیسه ی صیفی بیش از 75 سال سابقه دارد

لیسه یا دبیرستان صیفی در هرات بیش از 75 سال سابقه دارد. عشق به آموزش و پرورش در هرات سابقه دیرینه دارد.

دبیرستان صیفی یکی از مکاتب قدیمی هرات است که درب دروازه قندهار موقعیت دارد. در اوایل تاسیس این مکتب ابتدایی، بعدا به متوسطه و سپس به لیسه یا دبیرستان ارتقاع یافته است.

به علت موقعیت شهری بخش زیادی از جوانان هراتی در این مکتب درس خوانده اند. شاگردان این مکتب نه تنها از چهار بازار هرات و محله خواجه عبدالله انصار بلکه از دهات نزدیک مانند پل مالان، درقره، کارته، وزیر آباد، سورستان در این مکتب درس می خوانند.

در حال حاضر بیش 5000 دانش آموز به دو یا سه تایم در این دبیرستان درس می خوانند. به گفته مدیر مکتب نزدیک به هزار دانش آموز زیر خیمه ها درس می خوانند. (گرچه از تهیه فیلم) چند سال می گذرد و به احتمال قوی تعداد دانش آموزان به مراتب بیشتر می باشد ولی شرایط ناگوار این مکتب نشان می دهد که علاقه مندی دانش آموزان به آموزش زبان مادری و فرا گرفتن علم چقدر زیاد می باشد که حتی حاضراند زیر خیمه ها با شرایط بسیار دشوار درس بخوانند که در اکثر مکاتب هرات شرایط از این بهتر نیست.

با گذشت چندین سال هنوز مشکلات موجودیت کلاس درسی ، کتابخانه و لابراتوار کاملا رفع نشده است.

آمار جدید ولایت هرات و شهرستان های مربوط به این شهر نزدیک به یک ملیون دانش آموز پسر و دختر خبر می دهد که در داخل شهر هرات تعداد دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر می باشد و گفته می شود در داخل شهر هرات در بعضی مناطق تا 63 فیصد تعداد دختران و در مجموع 64 فیصد پسران و 36 فیصد دختران کل این ولایت را تشکیل می دهند.

ببینید در این مکتب دختران و پسران چگونه با هم فارسی و پشتو می آموزند ، ولی کله خام ها درباره دو واژه زیبای فارسی و پشتو مانند... به جان هم افتاده اند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.