همسویی حامد کرزای با طالبان

اولین کسی که در زمان بالا رفتن پرچم طالبان در قطر فریاد زد که این یک توطئه بین المللی است رییس جمهور کرزی بود
پس از پایین کشیدن پرچم و دور ساختن تابلوی امارت اسلامی طالبان، رییس جمهور از عزت بخشی این گروه در درون افغانستان و توهین در بیرون از این کشور سخن می زند. اکنون، پیام عیدی رییس جمهور با اتهام تکرار همسویی با طالبان فراتر از برادر خواندنش همراه شده است.

محمد عاصم عضو ایتلاف ملی در پاسخ به اینکه چرا ایتلاف ملی فکر می کند حکومت افغانستان در همسویی با طالبان در پی پایان مردم سالاری هستند؟ می گوید: موضع گیری متفاوت رهبری سیاسی افغانستان، یا ریاست جمهوری سوال های متعددی را برای مردم افغانستان بوجود آورده است. در صورتی که اولین کسی که در زمان بالا رفتن پرچم طالبان در قطر فریاد زد که این یک توطئه بین المللی است رییس جمهور کرزی بود.
ملا محمد عمر در پیامش اشاره می کند که هیچ بحثی در رابطه با صلح وجود ندارد. او این حکومت را دست نشانده می داند و از عناصری که در کنار این حکومت است دعوت می کند که اگر به طالبان بپیوندند مورد عفو قرار می گیرند.
همچنین ملاعمر برنامه انتخابات را برنامه ای فریبنده می داند و همچنین به تشکیل لویی جرگه اشاره می کند که برای حفظ نیروهای خارجی چنین جرگه ای ساختگی آمده است و نیز خارجی ها بر حذر باشند و باید از افغانستان سریعا خارج شوند.
اینها همه گویای یک حقیقت روشن از جانب طالبها است که گویا هیچ بحثی از جانب آنها با این حکومت مطرح نیست و آنها هیچ ارزشی برای این حکومت قایل نیستند.

وی همچنین افزود: آقای کرزی همیشه نشان داده است که گویا یک نوع تعامل و یک نوع معامله با طالبان دارد، اما طالبها همیشه به صراحت گفتند که هیچ گونه تعامل و معامله و دید و بازدید و هیچ سخنی که حداقل دو جانبه با حکومت افغانستان مطرح باشد، ندارند. بنابراین نوعی تناقض وجود دارد.
در ظاهر، موقف دو طرف به گونه ای است که به نظر می رسد بحثی قابل توجه وجود نداشته باشد، با آنکه حکومت افغانستان چنین چیزی را مطرح می کند.

محمد عاصم در ادامه اظهار می دارد: اگر چه حکومت افغانستان از ابتدای تلاشهای صلح یک جانبه اش پیشکش ها و تنزلات بزرگی را برای وادار کردن طالبان به گفتگو با حکومت داشته اند، اما تا حال نشانه آمادگی از جانب طالبان و نزدیک شدن و برداشتن قدمی به چشم نمی خورد.
اگر طالبان به ندای حکومت افغانستان و تلاشهای یک جانبه صلح چراغ سبز نشان می دادند، احتمال داشت که حکومت افغانستان به سازشها و معامله هایی تن دهد.
آنچه که در موضع و موقف طالبان دیده می شود این است که آنها حاضر به کوچکترین تفاهم با این حکومت نبوده و نیستند و حاضربه کوچکترین تقسیم در افغانستان نیستند.
در پیام عیدی ملا محمد عمر هم واضح است که آنها حاضر به کوچکترین تقسیم در افغانستان نیستند و به صراحت اعلام کرده است که ما در برابر این تلاشها می ایستیم.
این لفاظی ها همیشه از طرف ارگ ریاست جمهوری به خاطر مخدوش کردن اذهان عامه و اذهان مردم افغانستان به کار می رود که متاسفانه حکومت افغانستان ازطریق چنین اظهارات ضد و نقیض، هیچ دستاوردی نداشته است تا آن را به مردم افغانستان پیشکش کند.

وی در پایان در مورد چگونگی روند گفتگوهای صلح تصریح می کند: با روال و برنامه ای که حکومت افغانستان در دست گرفته است، حکومت افغانستان حداقل درراستای آغاز گفتگوها و مذاکره با طالبان و در فرجام هم اعاده صلح در افغانستان نمی تواند به نتیجه ای دست یابد.
ساده ترین راه این است که اگر جامعه بین المللی، فشار لازم را بر پاکستان وارد کند و حکومت افغانستان هم کوشش کند تا مذاکره ای نتیجه بخش به وساطت پاکستان و به همکاری جامعه بین المللی فراهم شود، می توانیم بگوییم که به سمت نتیجه یا آغاز گفتگوهای نسبتا موثر قدم برداشتیم. درغیر این صورت، اگر این سناریویی که بیش از دو سال است آغاز شده است و نتیجه ای هم در پی نداشته است، ادامه پیدا کند نمی توانیم انتظار پیشرفتی را از این تلاشها داشته باشیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.