بازرسان سازمان ملل دمشق را ترک کرده و احتمالا به لبنان می روند

یک شاهد رویترز گفت بازرسان تسلیحات شمیایی سازمان ملل متحد هتل خود را در دمشق پایتخت سوریه ترک کرده اند و ظاهرا در حال حرکت به طرف لبنان هستند .

به نقل از خبرگزاری رویترز، در عین حال بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، اعلام کرد: بررسی نمونه های جمع آوری شده در منطقه غوطه در دمشق به دو هفته زمان نیاز دارد.


این مسئله که بازرسان سازمان ملل متحد فورا نتایج یافته های خود را منتشر نخواهد کرد در حالی اعلام شد که آمریکا اعلام کرد تحقیقات سازمان ملل متحد بر تصمیم گیری این کشور درمورد حمله به سوریه در واکنش به حمله شیمیایی علیه غیر نظامیان در این کشور تاثیری نخواهد داشت.


دیپلمات ها گفتند روسیه امیدوار است بتواند در زمان تکمیل شدن تحقیقات سازمان ملل متحد درباره استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی در سوریه ، روند تلاش برای حملات هوایی علیه سوریه را آرام کند.


این در حالی است که واشنگتن اعلام کرده است زمان اقدام علیه سوریه مشخص نیست.


مارتین نسیرکی سخنگوی سازمان ملل متحد گفت بازرسان روز شنبه سوریه را ترک خواهند کرد اما مجددا به این کشور باز خواهند گشت تا درباره چند حمله شیمیایی دیگر که گفته می شود طی بیش از دو سال جنگ داخلی سوریه انجام شده است تحقیق کنند.


وی افزود نمونه های برداشته شده از سوریه در آزمایشگاه های مشخصی تجزیه و تحلیل خواهد شد .


نسیرکی به زمان مشخصی برای اعلام نتایج تجزیه و تحلیل ها اشاره نکرد اما گفت این نمونه ها باید بطور کامل تجزیه و تحلیل شود.


وی این اظهارات را همزمان با نشست بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت ( آمریکا ، روسیه ، چین ، انگلیس و فرانسه ) بیان کرد .


دو دیپلمات در مصاحبه با رویترز اعلام کردند بان کی مون به اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است تجزیه و تحلیل نمونه های برداشته شده از سوریه دو هفته زمان نیاز خواهد داشت.


بان کی مون به علت نگرانی ها درمورد آماده شدن غرب برای حمله نظامی علیه سوریه، سفر اروپایی خود را کوتاه کرد و به مقر سازمان ملل متحد بازگشت.


فرانسه روز جمعه اعلام کرد از اقدام نظامی علیه سوریه با هدف مجازات بشار اسد حمایت می کند و آمریکا نیز برغم رای منفی پارلمان انگلیس به مشارکت این کشور در مداخله نظامی در سوریه ، تلاش های خود را در این زمینه دنبال کرد.


دیپلمات های سازمان ملل متحد گفتند روسیه ممکن است نشست فوق العاده هر 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار شود و از کشورهای عضو بخواهد پیش از هرگونه تصمیم گیری درباره اقدام نظامی علیه سوریه ، منتظر بمانند نتایج تحقیقات سازمان ملل روشن شود.


یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با رویترز گفت روسیه قصد دارد از شورای امنیت و زمانی که قرار است طی آن نتایج تحقیقات سازمان ملل اعلام شود برای آرام کردن تلاش ها در زمینه اقدام نظامی علیه سوریه استفاده کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.