بحران اقتصادی در منطقه، پیامد اصلی حمله امریکا به سوریه از دید افغان ها

به اعتقاد کارشناسان افغانی، شایعات درباره حمله احتمالی امریکا به سوریه، شدیداً ناامنی را در هرات و ایالت های مجاور رواج داده است.

به گزارش جهان اسلام به نقل از "وال استریت ژورنال"، یکی از تاثیرات مهم حمله امریکا به سوریه، افزایش بحران اقتصادی در کل منطقه مخصوصاً افغانستان خواهد بود.
"خالد احمد یارمند"، رئیس صنایع و اطاق بازرگانی هرات، با ابراز نگرانی از تصمیم اشتباه امریکا برای حمله به سوریه، هشدار داد در صورت بروز این اتفاق، مسیر تدارکاتی ایران به افغانستان از بندر عباس قطع خواهد شد و این بمنظور فلج شدن هسته تجاری افغانستان خواهد بود.
وی تاکید دارد که حمله موشکی امریکا به سوریه تاثیر بسیار منفی بر روی تجارت هرات خواهد داشت و تاجران و سرمایه گذاران افغان شدیداً نگران این فرایند هستند. به اعتقاد وی اصلی ترین دروازه داد و ستدد افغان ها از ایران تامین می شود.
وی با تصریح بر واکنش مقامات ایرانی نسبت به حمله احتمالی امریکا به سوریه اعلام کرد دامنه این حملات بسیار وسیع تر از سوریه خواهد بود لذا از هم اکنون در افغانستان این نگرانی به اوج رسیده است.
"شاه مسعود شریفی" یکی از تاجران سرشناس افغان که مواد اولیه خود را از ایران تامین می کند اظهار دارد که در حال حاضر خود به خود تحریم های غرب علیه ایران، تجارت منطقه و مخصوصاً افغان ها را تحت تاثیر قرار داده است، لذا حمله امریکا به سوریه این بحران اقتصادی را در افغانستان چندین برابر خواهد کرد.
به اعتقاد کارشناسان افغان، حمله امریکا به سوریه علاوه بر تقویت بحران های اقتصادی، نگرانی مهمتری نیز بوجود خواهد آورد و آن این است که احتمال دارد ایران برای واکنش به اقدام امریکا، اهداف استراتژیک غرب در افغانستان را هم هدف قرار دهد.
"سید فضل الله وحیدی"، فرماندار جدید ایالت هرات در همین راستا افزود، در حال حاضر این افغانستان است که بخشی از هزینه تنش ها میان تهران و واشنگتن را می پردازد و هر محدودیتی که امریکایی ها برای اولیای امر ایران در نظر می گیرند متقابلاً شرایط اقتصادی و اجتماعی افغان ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
"ناهید فرید"، نماینده مجلس هرات در راستای پیش بینی واکنش ایران، نگرانی دیگری را ابراز می کند مبنی بر اینکه امکان دارد در صورت حمله نظامی امریکا به سوریه ، ایران نیز متقابلاً پایگاه هوایی مهم و حساس "شینداد" در ایالت هرات را مورد هدف موشک های خود قرار بدهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.