ادعای حمله محدود آمریکا به سوریه را نباید باور کرد / مقاله

یک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است: راهبرد آمریکا پس از اشغال عراق و افغانستان، نشان از اولویت دادن به حضور نظامی در خاورمیانه، جنوب شرق آسیا و تا چین است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی فقیهی در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: برای تحقق حضور مستمر آمریکا در منطقه، ابتدا بایستی خیال این کشور از این منطقه حیاتی از جهت ادامه تسلط بلامنازع بر چاه های نفت و گاز و مسیر عبور انرژی راحت می شد و دوم اینکه حفظ امنیت کامل اسرائیل باید تحقق می یافت.
مدیرمسئول سابق نشریه نقدونظر افزود: در نگاه گذرا، تحقق دو هدف فوق با حجم سرمایه گذرای که در آن اتفاق افتاده است می بایست با حضور استقرار چند برابر نیروهای آمریکایی در منطقه محقق می شد. چگونه است که امریکا به رغم توجه به مسائل گفته شده در راهبرد جدید خود مقرر کرده از حجم نیروهای موجود در خاورمیانه و خلیج فارس بکاهد و حضورش را در منطقه شرق آسیا و در مقابل چین گسترش دهد؟ پاسخ ساده است؛ طرح خاورمیانه جدید دقیقا به همین منظور طراحی و عملیاتی شده است. براساس این طرح قرار شد، سازمان های جاسوسی امریکا، انگلیس و فرانسه همراه با وزارتخانه های خارجه و جنگ این کشورها توسط مزدوران منطقه ای شان یعنی قطر، عربستان و ترکیه طرح تفکیک مجدد منطقه، تجزیه کشورها و تبدیل دولت های کوچک به دولت های به مراتب کوچکتر و ضعیف تر را در دستور کار خود قرار دهند که این امر با استفاده از ابزار تحریک قومیت ها و ملیت ها، شعله ورد کردن اختلافات مذهبی، درگیر کردن اقلیت ها و از همه مهمتر ، ایجاد وگسترش اختلافات شیعه و سنی و تبدیل آن به درگیری های خونین و مداوم توسط کشورهایی مثل عربستان و قطر صورت گیرد در این بین با قدرت دادن به جریان های تکفیری با ساخت و پرداخت و توسعه جریان های تکفیری می خواهند منطقه را بین این جریان ها تقسیم و در نهایت آن ها را نیز با هم درگیر کند. بنا بر طرح خاورمیانه بزرگ، وقتی این کشورها تقسیم شدند و به جهات مذهبی، طایفه ای و قومی نیز بین آنها جنگی خون بار و خاموش نشدنی به راه افتاد عملا همه کشورهای اسلامی موجود در خاورمیانه تبدیل به کشورهای کوچکی خواهند شد که هر شهرش یک امارت، دولت و در اختیار یک شیخ تکفیری است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در طرح خاورمیانه بزرگ، حجم و قدرت کشورهای منطقه به اندازه ای کوچک و ضعیف است که نه تنها توان تهدید اسرائیل را ندارند بلکه برای استقرار و حفظ موجودیت خویش به کمک تمام عیار اسرائیل و البته ترکیه(که نقش او در این طرح جای بحث بسیار دارد) بسیار نیازمندند. با تحقق این برنامه، طرح خاورمیانه جدید عملیاتی می شود و البته خیال آمریکا از جهت دو هدف اساسی در خاورمیانه که یکی امنیت خطوط نفت و گاز و راه های عبور انرژی و دیگری حفظ امنیت اسرائیل بود، راحت می شود و می تواند نیروهایش را در منطقه شرق آسیا مستقر کرده و در مقابل چین صف آرایی کند.
حجت الاسلام فقیهی تمام اقدامات و تحولاتی که در یک دهه گذشته در منطقه اتفاق افتاده است را به جهت تحقق اهداف مورد اشاره برشمرد و گفت: تنها جریانی که در مقابل عملی شدن این نقشه شوم با تمام وجود ایستاده است، محور مقاومت به رهبری ایران اسلامی و با رهبری های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. این محور مقاومت تاکنون دوبار حمله همه جانبه اسرائیل به جنوب لبنان و غزه را دفع کرده است و در تمامی این نبردها برای اولین بار پیروز میدان بوده است. علاوه بر آنکه در مقابل ناامنی و تضعیف عراق ایستاده و تمامی اقدامات و توطئه های محور شر آفرین غربی عربی به رهبری آمریکا را به شکست کشانده است و در آخرین و خونین ترین و غیراخلاقی ترین نبردی که محور غربی عربی بر سوریه به عنوان یکی از حلقه های اساسی جریان مقاومت تحمیل کرده است، پس از دو سال و نیم مقاومت و نبرد جوانمردانه با مزدوران تکفیری و نیروهای کارآزموده سازمان های جاسوسی نزدیک به بیست کشور جهان، اینک محور مقاومت در آستانه پیروزی تمام عیار بر تمامی محور غربی عربی به رهبری آمریکا قرار گرفته است.
فقیهی افزود: از اینروست که آمریکا شخصا با ورود رسمی به جبهه نبرد عاجزانه درصدد جلوگیری از شکست فاحش راهبرد خود در منطقه خاورمیانه است و اگر امروز آمریکا رسما و با تمام توان به کمک مزدوران تکفیری و وهابی اش در سوریه نشتابد باید با ذلت تمام منطقه را ترک کرده، سیادت منطقه را به محور مقاومت بسپارد. این امر رمز حمله احتمالی و شاید قریب الوقوع آمریکا به سوریه باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه سخنان وزیر خارجه آمریکا به مثابه تهدیدی وقیحانه علیه مردم سوریه، ملت ایران، جوانمردان حزب الله لبنان و امت اسلامی به حساب می آید، گفت: این سخنان قبل از آنکه متکی بر عبارات دیپلماتیک باشد چنان خطابه شورانگیری برای تحریک عواطف مردم آمریکا و ملت های جهان بود که انتخاب اینگونه سخن پردازی، خود به معنای خالی بودن دست زمامداران امریکایی از هرگونه دلیل موجه برای اثبات ادعاهای گزاف خویش است.
معاون پژوهشی سابق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: آمریکا با این مواضع نشان داد به رغم همه تجاربی که می توانست از ویتنام، افغانستان، عراق و امثال آن آموخته باشد، هنوز نتوانسته یا نخواسته از خواب سنگین و خوش سروری یک جانبه و متکی بر سر نیزه بر جهان بیدار شود. ایرادی ندارد اگر امریکا تمایل دارد شانس خود را در سوریه و در مقابل رزمندگان جبهه مقاومت بیازماید و به قول وزیر خارجه اش با حمله امریکا به سوریه پیامی روشن به ایران و حزب الله هم بدهد خب، این گوی و این میدان.این سخنان اعلان جنگ بدون بازگشت از سوی آمریکاست که حتی اگر خودشان هم خواسته باشند راهی برای بازگشت و عقب نشینی محترمانه باقی نگذاشته اند و بدیهی است که اگر به هر دلیلی آمریکا از این عملیات منصرف شود، ملت های جهان به اتفاق آن را جزو یک شکست فاحش و یک عقب نشینی آشکار در مقابل محور مقاومت تلقی نمی کنند.
حجت الاسلام فقیهی با بیان اینکه به رغم اعلام آمریکا در محدود بودن حمله اش و اصرار این کشور به گذاردن کلمه "محدود" در مقابل عملیات احتمالی سوریه، هیچ صاحب نظری در منطقه و جهان نمی تواند و نباید این ادعا را باور کند، گفت: بایستی با تمام توان به این حملات پاسخ گفت و آنگاه است که پس از مواجهه آمریکا با مقابله ای سنگین، ممکن است این کشور دست و پایش را جمع کرده عملیاتش را محدود کند و در این بین تنها قدرت پاسخگویی بالا می تواند او را مجبور به این اقدام کند.
او ادامه داد: آمریکا پس از آنکه مزدورانش در کشورهای مرتجع عرب و گروهک های تکفیری و به رغم سرمایه گذاری های چند صد میلیارد دلاری از تحقق حتی محدود اهداف استراتژیک آمریکا(پیاده کردن بخشی از طرح خاورمیانه جدید) عاجز ماندند و با شکست رقت بار در تمامی جبهه ها حداقل های منافع آمریکا در منطقه را هم با خطر سقوط مواجه کردند مجبور شد به رغم خواست و توان خود در این درگیری وارد شود. بنابراین ورود رسمی آمریکا در جنگ علیه سوریه و محور مقاومت را می بایست برای تدارک این شکست و دست کم ایجاد توازنی هر چند محدود با جبهه مقاومت دانست و عملیات به قول آمریکایی ها، محدود نمی تواند اهداف امریکا را در تامین حداقل منافع و موازنه هرچند محدود محقق سازد. بنابراین عملیات نمی تواند محدود باشد مگر آنکه با پاسخی کوبنده یا نگرانی از شکستی فاحش تر به عملیات محدود اکتفا کند.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: وظیفه شرعی همه فعالان سیاسی و تاثیرگذاران در ایران، منطقه و جهان است که با روشن کردن افکار عمومی جهان و بویژه ملت های منطقه و امت اسلامی، اهداف شوم محور غربی عربی به رهبری آمریکا را برای مردم توضیح داده و تبیین کنند و ملت های مسلمان منطقه را برای مقابله همه جانبه با خطرات سنگین و غیرقابل ترمیم زیاده روی های آمریکا آماده کنند و چنانکه ملت قهرمان و مسلمان ایران منتظر ساعت صفر و در انتظار صدور فرمان سرنوشت ساز رهبر معظم انقلاب اسلامی خویش اند ملت های منطقه، حرکت های مقاومت و امت اسلامی نیز چون ملت ایران بایستی با ایجاد و حفظ آمادگی برای نبرد پیروزمند اخراج آمریکا از منطقه اسلامی در زیر فرمان فرماندهی واحد هر لحظه آماده اقدام باشند. مردم ایران از هر جریان و جناح سیاسی و با هر ذائقه و ذوق در درون خانواده انقلاب اسلامی، همگی خود را سربازان جانباز مقاومت اسلامی می دانند و مشتاقانه با تمام وجود در انتظار توفیق هم رزم شدن با رزمندگان سرافراز مقاومت اسلامی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.