"اسنودن" مذاکره با مسئولان روسی را رد کرد

ادوارد اسنودن مشاور سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا و افشا کننده برنامه جاسوسی این کشور روز شنبه هرگونه مذاکره با دیپلمات های روس و یا ملاقات با هیئت دیپلماتیک روسی در هنگ کنگ را رد کرد.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ آناتولی کوچرینا وکیل اسنودن تصریح کرد موکلش هرگونه اخباری را در این مورد که حضورش در روسیه برنامه ریزی شده بود،‌ تکذیب می کند. اسنودن که برنامه جاسوسی الکترونیکی آمریکا در سراسر جهان را فاش کرد، در آمریکا به جرم جاسوسی تحت پیگرد است و در حال حاضر در روسیه به سر می برد.


کوچرینا در گفتگو با نشریه کومرسانت گفت:«اسنودن به من اعلام کرد هرگز با نمایندگان دیپلماتیک روسیه دیدار نکرده است و تمام این اخبار کذب است. وی هرگز در هنک کنگ با دیپلمات های روسی مذاکره نکرده است.»


نشریه کومرسانت روز دوشنبه به نقل از یکی از نزدیکان اسنودن اعلام کرده بود وی پیش از عزیمت به روسیه چند روزی در کنسولگری روسیه در هنگ کنگ به سر برده است. یک منبع غربی نیز با تایید این خبر افزود ممکن است اسنودن زمانی که در هنگ کنگ بوده به روسیه دعوت شده باشد.منبع دولتی روسیه نیز به نشریه کومرسانت گفت اسنودن پیش از آمدن به مسکو دو روز در کنسولگری روسیه در هنگ کنگ بوده ، اما به روسیه دعوت نشده است.


کوچرینا که برای اخذ پناهندگی به این عضو سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا کمک می کند،  خاطر نشان کرد :«اسنودن و دوستانش در هتل بودند. وی به خوبی فهمیده بود که تحت تعقیب است و معمولا جای خود را تغییر می داد.»اسنودن که 23 ژوئن از مبدا هنگ کنگ عازم مسکو شده بود،‌پس از گذراندن حدود یک ماه در منطقه ترانزیتی فرودگاه مسکو، از روسیه پناهندگی موقت یک ساله گرفت. این ماجرا فصل جدیدی از بحران در روابط آمریکا و روسیه گشود.


کمی پس از ورود اسنودن به روسیه ، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اطمینان داد حضور وی در این کشور کاملا غیر منتظره بوده و به زودی روسیه را ترک خواهد کرد. پوتین همچنین گفته بود اسنودن می تواند تا زمانی از افشاگری در مورد برنامه اطلاعاتی آمریکا خودداری می کند، در روسیه بماند.کوچرینا همچنین گفت گذرنامه اسنودن هنگام پرواز به سوی روسیه بی اعتبار شد به همین دلیل وی توانست چین را ترک کند ولی قادر به ترک روسیه نشد.


وی همچنین بدون اشاره به محل حضور اسنودن تنها اعلام کرد وی در مکان امنی است. اسنودن یکم اوت فرودگاه مسکو را ترک کرد و از آن زمان دیده نشده و با رسانه ها گفتگو نکرده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.