بحران سوریه / مصاحبه

مصاحبه با ژنرال اسلم بیگ، فرمانده سابق ارتش پاکستان و رییس موسسه تحقیقات و مطالعات استراتژیک امنیت ملی پاکستان

سوال: امریکا به بهانه استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه خود را برای حمله به این کشور آماده می کند. این درحالیست که هم شورای امنیت سازمان ملل هنوز مجوز حمله به سوریه را صادر نکرده است و هم بیشتر کشورهای جهان و غربی به جز فرانسه و انگلیس مخالف حمله به سوریه هستند. نظر شما در این باره چیست ؟
اسلم بیگ: در پشت این مسئله مسایل پیچیده ای وجود دارد که باید آنرا بفهمیم و آن اینکه ظاهرا این حمله قرار است ضد سوریه انجام شود ولی هدف اصلی آن جمهوری اسلامی ایران است.
آمریکا و غرب و هم پیمانان آنها یک واقعیت را در سوریه قبول و تحمل نمی کنند و آن اینکه شورشیانی که در سوریه ضد دولت می جنگند و از حمایت کشورهای مختلف برخوردارند در برابر ارتش سوریه شکست خوردند و نزدیک است که در برابر ارتش سوریه به زانو در آیند به همین خاطر از سلاح های شیمیایی استفاده کردند.
من صد در صد یقین دارم که دولت سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده نکرده است، بلکه این شورشیان هستند که از این سلاح استفاده کرده اند و انشاءا... گزارش سازمان ملل در این باره این واقعیت را به اثبات خواهد رساند.
البته این حمله بهانه ای شده است برای امریکا که به سوریه حمله کند و امریکا علی رغم اینکه تمام کشورهای اتحادیه اروپایی جز فرانسه مخالف حمله به سوریه هستند به این حمله تاکید می کند.
هدف اینها زهر چشم گرفتن از ایران است، دولت سوریه به کمک و حمایت ایران بر شورشیان فایق آمده است و هم چنین با کمک روسیه، امریکا سعی خواهد کرد با حمله خود به سوریه این حمایت را از بین ببرد. امریکا فقط با سلاح های دور برد از جمله موشک ها و هواپیماها به اهداف مشخصی در سوریه حمله خواهد کرد و ارتش پیاده خود را به سوریه نخواهد آورد . این حمله به سیستم فرماندهی ارتش سوریه خواهد بود . چون اگر امریکا به سلاح های شیمیایی سوریه حمله کند این امر عواقب بدی خواهد داشت حتی برای کشورهای عربی و همسایه . به همین خاطر امریکا ذخایر سلاحهای شیمیایی سوریه را هدف قرار نخواهد داد و هدف امریکا از بین بردن سیستم فرماندهی ارتش سوریه خواهد بود و این یک عملیات چند روزه خواهد بود و هدف اصلی این حمله از بین بردن حمایت ایران از سوریه و از بین بردن اتحاد ایران و سوریه و سوریه حزب الله است، اتحادی که برای اسراییل خطر به حساب می آید. به همین خاطر امریکا علی رغم تمام مخالفت ها بر این حمله تاکید خواهد کرد تا به اهداف جنگی خود برسد.
سوال: آیا امریکا خواهد توانست به اهداف خود برسد و دوم اینکه عکس العمل سوریه در برابر این عملیات چه خواهد بود ؟
اسلم بیگ: این بخش از جنبه های خطرناک این حمله محسوب می شود و من فکر نمی کنم که یک کشور بتواند از راه دور سیستم فرماندهی یک ارتش را نابود کند. البته ممکن است این سیستم ضعیف شود و ارتش سوریه این قدرت را دارد که در عکس العمل این عملیات حمله کند و اگر خدای نخواسته سوریه مجبور شود و در برابر یک جنگ مرگ و زندگی قرار بگیرد ممکن است از سلاح هایی شیمیایی ضد اسراییل استفاده کند این شرایط خیلی خطرناک خواهد بود و تمام خاورمیانه را به جنگ خواهد کشید و ممکن است پای اسراییل هم به جنگ کشیده شود. امریکا نمی تواند از حملات هوایی یا موشکی توان شیمیایی سوریه را از بین ببرد و این توانایی همواره به عنوان یک تهدید برای اسراییل باقی خواهد ماند
و در صورت استفاده سوریه از سلاح های شیمایی ضد اسراییل یک فاجعه ببار خواهد آمد .
سوال: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تهدید کرده اند که اگر امریکا حمله خود را به سوریه آغاز کند، پایان آن در دست امریکا نخواهد ماند نظر شما در این باره چیست ؟
اسلم بیگ: رهبر معظم انقلاب اسلامی کاملا درست فرموده اند و چنانکه من گفتم یک شرایط خیلی خطرناک و وخیم بوجود خواهد آمد و ممکن است ایران هم در این جنگ شریک شود و چنانکه من قبلا گفتم هدف اصلی امریکا ایران است و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که صلح و امنیت می خواهد و قصد دارد مسایل را از راه گفتگو حل کند، ولی امریکا این را نمی خواهد .
بنابراین رهبری و صلاحیت ایران هم یکی از اهداف این حمله است، اما اینکه در برابر این حمله سوریه و ایران و روسیه چکار می توانند بکنند این سوال مهمی است.
مثلا در زمان حمله امریکا به عراق روسیه امریکا را از این حمله بر حذر داشت و تاکید کرد که در عراق سلاح های کشتار جمعی وجود ندارد ولی امریکا گوش نکرد، اما روسیه هیچ واکنشی به حمله امریکا به عراق نشان نداد. اما در قضیه سوریه ممکن است روسیه واکنش نشان بدهد چون روسیه قدرت دریایی خود را در منطقه تقویت کرده است و ممکن است این بار روسیه هم در جنگ شریک شود و عواقب جنگ گسترده خواهد بود. چنانکه ایران گفته است پایان جنگ در دست امریکا نخواهد بود.
سوال: با توجه به جنگ سی و سه روزه اسراییل و حزب الله که رژیم صهیونیستی علی رغم حمایت کشورهای عربی و غربی شکست خورد، نتیجه حمله به سوریه را چگونه ارزیابی می کنید ؟
اسلم بیگ: ماهیت آن جنگ متفاوت بود. در آن جنگ امریکا علنا به اسراییل اجازه و دستور داد که اتحاد ایران و سوریه و حزب الله را ضعیف کند و در اولین مرحله ضعیفترین اتحادی یعنی حزب الله و لبنان را هدف قرار دهد. اسراییل حمله کرد و می خواست به وسیله سلاح های دور برد لبنان را شکست دهد، اما وقتی دید این کار شدنی نیست، پیاده نظام خود را به جبهه فرستاد ولی ارتش آن شکست خورد و به شکست خود اعتراف کرده جنگ را متوقف کرد.
امروز بزرگترین تهدید و خطری که برای امریکا وجود دارد اینست که ممکن است در این جنگ از سلاح های شیمایی استفاده شود و به نظر من هدف این سلاح ها اسراییل خواهد بود و شرایطی که بعد از آن بوجود خواهد آمد خیلی تکان دهنده است.
بنابراین امریکا باید به هر شکلی شده از این حمله خودداری کند و شرایط را درک کند.
من فکر می کنم امریکا آنقدر احمق نیست که به جنگی دست بزند که نتواند آنرا به نتیجه برساند.
جنگ اسراییل ضد حزب الله جنگی بود که اختیار توقف آن در دست اسراییل بود و با قبول کردن شکست جنگ را متوقف کرد اما اختیار جنگ اخیر در دست امریکا یا اسراییل نخواهد بود.
سوال: آیا امریکا در حمله به عراق و افغانستان حماقت نکرد؟
اسلم بیگ: امریکا حماقت کرد ولی می تواند جلوی جنگ را بگیرد. مثلا در حمله به عراق می خواست به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی کنترل نفت عراق را در دست بگیرد و جلوی قدرت فزاینده جهان اسلام را بگیرد. امریکا این کار را کرد و تا حدی به اهداف خود رسید ولی در اهداف دیگر خود ناکام شد.
یعنی وقتی در عراق جهاد مردمی ضد امریکا آغاز شد امریکا شکست خورد.
بعد از آن امریکا به اختلافات شیعه و سنی در این کشور دامن زد و جنگ شیعه و سنی را آغاز کرد و عراقی ها دارند یکدیگر را می کشند.
در افغانستان هم امریکا در حمله به این کشور طالبان را شکست داده و از افغانستان بیرون کرد، ولی هیچ وقت فکر نمی کرد که همین طالبان در آینده با امریکا وارد جنگ شده و امریکا و ائتلافیان امریکا را شکست خواهد داد. اگر به خاطر داشته باشید وقتی آقای مشرف در حمله امریکا به افغانستان از امریکا حمایت کرد من به مشرف اخطار دادم که در آینده گروه طالبان بپا خاسته و علیه امریکا خواهد جنگید و افغانستان به ویتنام دیگر برای امریکا تبدیل خواهد شد .
در آنزمان مشرف به حرف من خندید. در حالیکه امریکا امروز در حال شکست در افغانستان است و وضعیت سوریه هم پیچیده تر از افغانستان خواهد بود.
سوال: جبهه گیری امریکا در برابر سوریه در واقع ادامه جبهه گیری های امریکا و اسراییل در برابر حماس و حزب الله است، یعنی وقتی اسراییل در برابر حزب الله و حماس شکست خورد امریکا و اسراییل به جنگ در سوریه روی آوردند چون سوریه هم عضو قدرت مقاومتی است که سوریه، ایران، حزب الله و حماس در آن شریکند و امریکا برای حمایت از اسراییل می خواهد این ائتلاف را بشکند و سوریه را ضعیف کند. حال سوال اینست که مخالفان دولت سوریه که خود را مجاهدین می دانند و برخی از کشورهای اسلامی و عربی چرا ضد دولت سوریه قد علم کرده و به آسیاب اسراییل آب می ریزند؟
اسلم بیگ: قبل از این من مختصرا اشاره کرده بودم که سیاست و استراتژی امریکا و متحدان امریکا در آینده برای کشورهای اسلامی چیست. شما شاهد بودید که در سی و هفت سال گذشته روسیه، امریکا، هند ، انگلیس و غیره ضد جهان اسلام به جنگ روی آورده اند و علنا با جهان اسلام جنگیده اند، ولی شما دیدید که اینها علی رغم استفاده از قدرت نظامی خود شکست خوردند.
آمریکا و اسراییل و روسیه و هند و ناتو شکست خوردند و الان اینها به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از قدرت نظامی نمی توانند مسلمانان را شکست بدهند . بنابراین در جبهه نظامی عقب نشینی کردند و به جبهه دیگری روی آوردند و جبهه خود را در جنوب شرقی آسیا باز کرده اند ضد چین و در جهان اسلامی هم به یک فتنه روی آورده اند و آن فتنه ایجاد اختلافات مذهبی و سیاسی و استفاده از این اختلافات برای تضعیف مسلمانان و کشورهای اسلامی است، تا مسلمانان را از داخل شکست بدهند. امریکا با استفاده از این اختلافات داخلی و مذهبی در جبهه های مختلف پیروز شده است.
مثلا اختلافات شیعه وسنی. در داخل پاکستان و عراق ما شاهد اختلافات و درگیری های مذهبی بودیم و الان نوبت به اینجا رسیده است که کشورها را با نام شیعه و سنی به جان هم انداخته است.
در ده پانزده سال گذشته اینها ایران را به عنوان یک کشور خطرناک و هیولا برای کشورهای سنی معرفی کرده اند و در نتیجه آن سلاحهای کلان خود را به ارزش یک صد و هفتاد میلیارد دلار به کشورهای سنی و عربی فروخته اند و اولین جنگ فرقه ای را در بحرین براه انداختند که در آن ارتش کشورهای سنی یک انقلاب شیعی را سرکوب می کنند.
ارتش عربستان و کشورهای خلیج فارس و هم چنین از یک سو ایران و عراق به سوریه کمک می کنند و از سوی دیگر کشورهای سنی به شورشیان سوریه کمک می کنند و هم چنین کشورهای غربی. این مسایل نشان می دهد که اینها دارند به یک فتنه بزرگ دامن می زنند. همین فتنه را در مصر هم شاهد بودیم . ما دیدیم که یک دولت بوجود آمد و یک حزب مذهبی در انتخابات پیروز شد، ولی اینها آن را برنتافتند و اینها در داخل مصر به اختلافات داخلی دامن زده و ارتش را تحریک کردند و مردم مصر را به جان یکدیگر انداختند. اینها قبل از این در ترکیه هم این تلاش را کردند ولی شکست خوردند.
در پاکستان هم اختلافات داخلی مذهبی وجود دارد و اگر ما کارهای خود را درست نکنیم ما هم با جنگ داخلی مواجه شده و بعد از آن مورد حمله کشورهای غربی قرار خواهیم گرفت .
فساد شیعه وسنی و جنگ افکار و نظریات در پاکستان به سرعت در حال گسترش است و در این کشور در میان قدرت های سکولار و غیر سکولار با هم درگیرند.
در میان غیر سکولارها هم دیوبندی ها و بریلوی با یکدیگر در حال جنگ هستند.
بنابراین استراتژی امریکا تغییر کرده و از دور تماشا می کند و ما را به جان یکدیگر انداخته است.
سوال: در کامیابی و اجرا کردن این استراتژی عربستان سعودی خیلی به امریکا کمک کرد و همین عربستان در تحولات مصر با امریکا و اسراییل همدست شده دولت اخوان المسلمین را ساقط کرد و همین عربستان در سوریه ، دست به دست امریکا و اسراییل داده و کشورها را به حمله به سوریه تشویق می کند حتی به روسیه طمع رشوه پانزده میلیارد دلار در شکل خرید سلاح از این کشور را داده است . با توجه به این مساله آیا با توجه به این وقایع مردم کشورهای سنی نباید بدانند که این مسایل ربطی به اختلافات شیعه وسنی ندراد بلکه یک توطئه کلانی در کار است برای تضعیف مسلمانان و کشورهای اسلامی با کمک کشورهایی مانند عربستان ؟
اسلم بیگ: به همین خاطر من گفتم که امریکا پیروز شده است. عربستان و مصر و کشورهای خلیج فارس و ترکیه سنی هستند و امریکا امروز اینها را در یک جبهه ضد کشورهای شیعه جمع کرده است .
سوال: آیا الان وقت آن نرسیده است که مردم کشورهای سنی بیدار شده و بفهمند که حاکمان آنها مزدور و دست نشانده دشمنان هستند و به وسیله آنها مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته اند ؟
اسلم بیگ: زمان زیادی می خواهد تا مردم عادی این توطئه ها را درک کنند.
تعصب ها و تنفرهایی طولانی و صدها ساله که در میان مردم وجود دارد نمی گذارند مردم درست فکر و این توطئه ها را درک کنند.
در میان شیعه، سنی و سکولار و غیر سیکولار ها و غیره اختلافات شدیدی بوجود آورده اند.
حتی در داخل پاکستان درمیان خود اهل سنت هم اختلافات شدید و کینه ها وجود دارد و شما می دانید که تعصبهای مذهبی خیلی شدید و ریشه دار است.
سوال: اگر مسلمانان بیدار و متحد نشدند. شما آینده مسلمانان را چگونه ارزیابی می کنید ؟
اسلم بیگ: من با توجه به وعده هایی که قرآن داده و عقیده ای که ما داریم و خدایی که ما داریم، مطمئن هستم که پیروزی آینده از آن مسلمانان خواهد بود.
در سی چهل سال گذشته چه کسی این فکر را می کرد که در این دنیای اسلام که هم از نظر اعتقادی و هم اقتصادی و شعور سیاسی ضعیف است، یک قدرت بزرگ وجود دارد که در سه دهه گذشته بزرگترین قدرت های جهان را شکست خواهد داد .
اسراییل، ناتو، روسیه و انگلیس در این مدت از مسلمانان شکست خوردند. از مسلمانان و مجاهدینی که جز سلاح های سبک و معمولی چیز دیگری ندارند .
من امیدوارم خداوندیی که به ما این قدرت را داده است، این تفکر و هوش را به ما خواهد داد که ما هوشیار شویم و ضربه ای که دشمن به عقیده و فکر ما می زند، درک کنیم و شما خواهید دید که تهدید امریکا به حمله به سوریه یک نقطه عطفی خواهد شد برای جهان اسلام و شرایط جهان اسلام تغییر خواهد کرد.
سوال: هم اکنون این نقطه عطف آغاز شده است، در میان گروه های مقاومتی فلسطین برخی گروه ها به امریکا هشدار داده اند که در صورت حمله به سوریه آنها به اسراییل حمله خواهند کرد.
اسلم بیگ: بله و من این استراتژی را قبلا هم بیان کرده بودم. قبل از حمله اسراییل به لبنان من در ملاقات با یک هیات ایرانی به آنها گفتم که سیاست و استراتژی شما باید این باشد که در هر صورت و هر شرایط شما اسراییل را هدف قرار دهید و شما اسراییل را بزنید که فتنه اصلی همین است.
روزنامه واشنگتن تایمز هم این مقاله من را چاپ کرد که اسلم بیگ می گوید، اگر جنگ شروع شود شما اسراییل را بزنید و همین خوف و نگرانی امروز هم وجود دارد که اگر جنگ آغاز شود، حزب الله، فلسطین و سوریه، هر سه اسراییل را هدف قرار خواهند داد و اگر اینها به ایران تعرض کردند جنگ گسترده شده و ایران هم اسراییل را هدف قرار خواهد داد. این همان تغییر و نقطه عطفی است که من به آن اشاره کردم .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.