افغانستان طعمه سیاست های دوگانه نواز شریف

کارشناسان افغان بر خلاف غربی ها، اعتقاد دارند نواز شریف همچنان دیدگاه حامی طالبان خود را از دست نداده و سیاست های وی تنها موجب بی ثباتی در افغانستان خواهد شد.

به گزارش جهان اسلام : به نقل از منبع امریکایی NATIONAL INTEREST ، سوابق افراطی و دیدگاه های حامی طالبان نواز شریف باعث شده تا سیاستمداران افغان، تلاش های نواز برای ایجاد ثبات در افغانستان را یک بازی سیاسی و توطئه ببینند تا یک نیت سالم برای ایجاد ثبات در منطقه.
"جاوید احمد" کارشناسان مربوطه در این زمینه اعلام کرده است که با وجود اینکه غربی ها پیش بینی می کنند با روی کار آمدن نواز شریف، برگ تازه ای از روابط میان افغانستان و پاکستان برای ایجاد ثبات در منطقه باز خواهد شد، اما کارشناسان افغان این خوش بینی را یک فضای پوچ و توخالی می بینند و اعتقاد دارند نواز شریف و سیاست های وی چیزی نیست که به نفع افغانستان و مردم افغان تمام شود.
به اعتقاد کارشناسان افغان، رفتار دولت نواز شریف، نشان داده است که همچنان بر دیدگاه های حمایت از شبه نظامیان استوار است، "حمایت از طالبان افغان" برای حضور در دولت آینده افغان، "افزایش شمار شبه نظامیان در ایالت پنجاب" و آسودگی و راحتی آنها و "نامعلوم بودن ارتباط نواز با ژنرال های راولپندی" ، "حمایت شبه نظامیان و گروه های افراطی از کمپین نواز شریف در انتخابات اخیر پاکستان"، همه و همه باعث شده تا سیاست نواز در برابر افغانستان همچنان بی ثبات و نامعلوم باشد.
بر اساس گزارشی که از این منبع منتشر شد، به اعتقاد کارشناسان افغان، این نواز شریف، همان نخست وزیری است که در دهه 1980 از عوامل اصلی در تشکیل مجاهدین افغان در پیشاور پاکستان بود و در سال 1992 تنها رهبر خارجی بود که از کابل در زمان دولت طالبان دیدن کرد، در زمان دومین دور نخست وزیری نواز شریف بود که اسلام آباد دولت طالبان را در سال 1997 به رسمیت شناخت، نواز شریف همچنان تمایلات طالبانیزم دارد و حتی در سال 1998 تلاش کرد تا در دولت خود در پاکستان نیز قوانین طالبان را اجرایی کند.
نگرانی کارشناسان و سیاستمداران افغان این است که دولت نواز قصد دارد تا بعد از سال 2014 منتظر و ناظر وقایع افغانستان باشد، تا با انجام انتخابات ریاست جمهوری و عقب نشینی نیروهای امریکایی، اوضاع افغانستان را ارزیابی کند و اوضاع را به نفع خود پیش ببرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.