افغانستان و سوریه بازیچه دست سیاستمداران امریکا

سناریو شکست امریکا در افغانستان و عراق با سماجت و گستاخی جرج بوش بار دیگر در سوریه با غرور و خودبینی اوباما تکرار خواهد شد

به گزارش جهان اسلام : به نقل از موسسه مطالعاتی امریکایی "سیاست جهان"، خط مشی غلط امریکایی ها در افغانستان باعث شده تا بعد از یک دهه جنگ و خونریزی هنوز بی ثباتی و ناامنی در این کشور حرف اول را بزند.
سفیر سابق امریکا در افغانستان، "ژنرال کارل ایکن بری"، با ابراز نگرانی از دخالت در جنگ داخلی سوریه و خروج غیرمنطقی نیروهای امریکایی از افغانستان، بدون داشتن یک سیاست منطقی و نتیجه مثبت از حضور چند ساله در این کشور، اعلام کرد حمله به افغانستان از ابتدا یک "شکست" بود و اوضاع کنونی افغانستان نیز کاملاً مشهود این استدلال است و این اشتباه بار دیگر در سوریه در حال تکرار است.
در این گزارش به نقل از این ژنرال امریکایی آمده است، "غرور و گستاخی جرج بوش"، "دکترین ضد شورش اشتباه ژنرال دیوید پترائوس"، "خیانت خاندان کرزی به مردم افغان" مبنی بر استفاده شخصی از 90 درصد بودجه کمکی غرب، باعث شکست افغانستان شده است.
"احمد راشد" کارشناس پاکستانی نیز در این رابطه اعلام کرده است که علاوه بر عوامل ذکر شده، "سیاست های دوگانه پاکستان در مقابل جهاد و جهادگرایان"، در شکست افغانستان نیز بی تاثیر نبوده و مطمئناً بعد از خروج نیروهای امریکایی، جنگ داخلی دوباره در این کشور به وقوع خواهد پیوست.
ژنرال کهنه کار امریکایی اعتقاد دارد، سیاست های جنگ طلبانه واشنگتن مانند "افغانستان"، همیشه از همان ابتدا بدون هماهنگی و برنامه ریزی منطقی شروع می شود و از همه بدتر این است که بدون گرفتن یک نتیجه هدفمند وارد یک میدان نبرد دیگر مانند "عراق" می شوند و بعد از یک دهه تلاش بیهوده جنگ اصلی را بدون پایان رها می کنند و خود را در امور داخلی کشور سومی مانند "سوریه" دخالت می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.