سخنگوی کمیسیون:ما روزهای دشواری را در کمیسیون انتخابات داشتیم

سخنگوی کمیسیون انتخابات از افزایش تهدید توسط گروه های طالبانی علیه کارمندان این کمیسیون خبر داده و می گوید که در هفته گذشته روزهای دشواری برای کمیسیون مستقل انتخابات بوده است.

«نورمحمد نور» سخنگوی کمیسیون انتخابات روز گذشته به خبرنگاران گفت: از شروع فرآیند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی تا به حال حملات و تهدید گروه های تروریستی و جنگجویان طالب علیه کارمندان کمیسیون انتخابات افزایش یافته است.
وی در ادامه افزود: در جریان هفته گذشته 5 تن کارمند کمیسیون انتخابات در ولسوالی المار ولایت فاریاب از سوی طالبان اختطاف شده اند که  3 تن آن توسط بزرگان محل آزاد گردیده‌اند و 2 تن آن هنوزهم در قید طالبان به سر می برند.
چندی قبل رئیس کمیسیون انتخابات ولایت قندز نیز از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسید که این روند نگرانی های زیادی را برای کمیسیون انتخابات به وجود آورده است.
هرچند کمیسیون انتخابات به برگزاری انتخابات شفاف تأکید کرد، اما دست به کار شدن طالبان علیه برگزاری انتخابات ترس آن را به وجود آورده است که مبادا افزایش حملات طالبان مانع برگزاری این انتخابات نگردد و یا این که شفافیت آن را کم رنگ کند.
این درحالی است که چندی قبل وزیر دفاع نیز گفته بود که طالبان تمام قدرت شان را روی مانع شدن برگزاری انتخابات تمرکز داده اند و تلاش دارند که به نحوی جلو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را بگیرند.
از سوی هم حکومت افغانستان تأکید به رهایی زندانیان طالب از محبوس های داخلی و خارجی دارد و تلاش می ورزند که تا پایان سال جاری تمام زندانیان طالبان را آزاد سازد که در تازه ترین این تلاش ها ملا عبدالغنی برادر( معاون ملا عمر) به کوشش وزارت خارجه وشورای عالی صلح افغانستان از زندان پاکستان آزاد شد.
آزاد شدن زندانیان طالبان از  یک سو و تلاش های آنها برای جلوگیری از برگزاری انتخابات از سوی دیگر، نگرانی های زیادی در بین مردم به وجود آورده است.
نگرانی های مبنی بر این که مبادا افغانستان دوباره در جنگ داخلی کشانده شود و یا این که شورش های حزبی و فرقه ای ناشی از عدم شفافیت در انتخابات دامن گیر افغانستان بعد از 2014 گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.