عربستان و پاکستان موانع اصلی فرایند صلح در افغانستان

آزادی "ملا برادر"، مخفی بودن موقعیت وی، شایعات مذاکرات با سعودی ها، تلاش اسلام آباد و ریاض برای تاسیس دفتر غیر رسمی طالبان در کشور خود، نشانگر رقابت شدید عربستان و پاکستان برای دریافت میزبانی مذاکرات صلح افغانستان می باشد که این امر باعث شده تا فاز جدیدی از اختلاف میان کشورهای گروگذار بوجود بیاید.

به گزارش جهان اسلام : به نقل از "اکسپرس تریبون پاکستان"، در راستای افزایش اختلاف و درگیری میان مقامات عربستان و پاکستان برای میزبانی از فرایند مذاکرات صلح افغانستان و بازگشایی دفتر رسمی طالبان در یکی از این کشورها، در نهایت احتمالاً طالبان برای مذاکرات مستقیم هیچ دفتر رسمی نخواهد داشت و این موضوع در آینده نزدیک یک مانع اصلی و حساس در این راستا خواهد بود.
بنا بر اعلام منابع دیپلماتیک، آزادی اخیر فرمانده ارشد طالبان، "ملا برادر"، یکی از اقدامات حساس و تاثیرگذار مقامات پاکستان برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره به میزبانی "اسلام آباد" می باشد. طبق اعلام این منابع، موقعیت و مکان حضور این فرمانده طالبان، همچنان مخفی خواهند ماند، اما شایعاتی وجود دارد که مقامات عربستان سعودی شدیداً در تلاش هستند تا این برگ برنده را وارد کشور خود کنند و میزبانی این فرایند را در دست خود بگیرند.
 بر اساس اعلام یک مقام رسمی پاکستان که نخواست نامش فاش شود، در اوایل سال جاری با اعتراض دولت کرزی، فعالیت دفتر طالبان در دوهه قطر متوقف شد و فرایند صلح موقتاً به بن بست رسید، اما در ادامه با تلاش های مجدد، سعی بر آن شد تا دفتر جدید طالبان در یک کشور دیگر که مورد توافق تمامی گروگذارها می باشد دایر شود، اما اختلاف و زیاده خواهی کشورهای دخیل از جمله پاکستان، عربستان و ایالات متحده باعث شده تا تاسیس این دفتر بعید به نظر برسد و فرایند صلح وارد فاز جدیدی شود.
این مقام رسمی پاکستانی بر اساس دریافت اطلاعات محرمانه ادعا کرده است که، عربستان سعودی ادعا کرده است که مقامات طالبان پذیرفته اند تا به عنوان یک گام مثبت، دفتر "غیر رسمی" خود را در عربستان تاسیس کنند، اما این خبر همچنان مورد تایید دیگر رقبا از جمله اسلام آباد و واشنگتن قرار نگرفته است چرا که منابع پاکستان اعلام کرده اند که کرزی در ملاقات اخیر خود در اسلام آباد درخواست کرده تا پاکستان میزبان این مذاکرات صلح باشد.
این مقام رسمی در ادامه به خبرنگار اکسپرس تریبون افزوده است که سناریو دفتر دوهه یک امر اشتباه و بدون برنامه ریزی دقیق بود، اما در ادامه تصمیم بر آن شد تا قبل از راه اندازی هر دفتر جدید، اختلافات و مناقشات گذشته را بر طرف کنیم که این موضوع همچنان باعث شده تا فرایند صلح در افغانستان نامشخص پیش برود و هر کشوری ایده و سناریو خود را به پیش ببرد.
بنابر اعلام این منبع رسمی، هر کدام از گروگذارها مخصوصاً عربستان و پاکستان بدون توجه به اهمیت موضوع نسبت به حساس بودن موقعیت و مکان این دفتر، فقط تلاش می کنند تا اهداف شخصی کشور خویش را پیش ببرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.