نخستین اداره ملی خط آهن در مزارشریف افتتاح شد

مسئولان وزارت فوائد عامه کشور از گشایش نخستین اداره‌ی ملی خط آهن در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ در شمال کشور خبر دادند، وزیر فوائد عامه کشور در مزارشریف اظهار داشت: افغانستان به بیش از ۳۴۰۰ کیلومتر خط آهن نیاز دارد.

 «نجیب الله اوژن» وزیر فوائد عامه کشور که به منظور بررسی خط آهن حوزه ای شمال کشور به شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ آمده است می گوید: با هدف ایجاد سهولت برای انکشاف خط آهن یک اداره حوزه ای خط آهن در شهر مزارشریف گشایش یافت.
وی گفت: نخستین مرکز اداره ی خط آهن افغانستان در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ افتتاح شد که با تکمیل شدن این پروژه سهولت های زیاد برای انکشاف و رشد خط آهن بوجود می آید.
نامبرده تصریح کرد: وزارت فوائد عامه افغانستان برنامه ای را برای انکشاف و امتداد خط آهن از بندری تجارتی حیرتان در شهر مزارشریف به بندر تجارتی آقنه ولایت فاریاب روی دست دارد.
به گفته ای آقای اوژن تنها راهی که افغانستان را با کشورهای منطقه و جهان وصل می سازد ایجاد خط آهن می باشد و تاسیس آن می تواند افغانستان با کشورهای جهان متصل سازد.
وزیر فوائد عامه کشور با بیان اینکه هم اکنون افغانستان از طریق خط آهن با کشورهای ایران و ازبکستان وصل می باشد، افزود: در آینده نزدیک با کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان نیز وصل خواهند شد.
نجیب الله اوژن ادامه داد: ایجاد خط آهن پرهزینه ترین راه های ترانسپورتی در کشور می باشد که در هر کیلومتر حد اوسط 2 میلیون دلار هزینه دارد.
وی در ادامه گفت: هم اکنون حدود 75 کیلومتر خط آهن در افغانستان تکمیل شده است که بیش از 200 میلیون دلار آمریکایی هزینه برداشته است.
براساس اطلاعات نجیب الله اوژن وزیر فوائد عامه کشور، افغانستان به بیش از 3هزار و 400 کیلومتر خط آهن نیاز دارد تا با کشورهای منطقه و جهان وصل شود.
گفتنی است که خط آهن از شهرک بندر تجارتی حیرتان تا میدان هوائی مولانا جلال الدین محمد بلخی در شهر مزارشریف ساخته شده است که به گفته های کارشناسان در پیشرفت و خود کفائی اقتصادی حوزه ای شمال اثر گذار می باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.