ترس از کاهش اشتراک مردم وافزایش تقلب در انتخابات

حدود یک هفته از ختم ثبت نام کاندیدا های ریاست جمهوری در افغانستان می گذرد، اما نگرانی ها از عدم شفافیت و کاهش اشتراک مردم در این فرایند ملی ازهمین حالا مشهود است.

شماری از نهاد ها وسازمان های اجتماعی-سیاسی دراین روز ها، طی کنفرانس های مطبوعاتی پی هم ابراز نگرانی کرده می گویند که؛ اگر این بار انتخابات شفاف وعالانه برگزار نشود، دیگر مردم به دموکراسی بی باور واز روند انتخابات وشتراک در دوره های بعدی انتخابات دلسرد خواهند شد.

حدود یک هفته از ختم ثبت نام کاندیدا های ریاست جمهوری در افغانستان می گذرد، اما نگرانی ها از عدم شفافیت و کاهش اشتراک مردم در این فرایند ملی ازهمین حالا مشهود است. شماری از نهاد ها وسازمان های اجتماعی-سیاسی دراین روز ها، طی کنفرانس های مطبوعاتی پی هم ابراز نگرانی کرده می گویند که؛ اگر این بار انتخابات شفاف وعالانه برگزار نشود، دیگر مردم به دموکراسی بی باور واز روند انتخابات وشتراک در دوره های بعدی انتخابات دلسرد خواهند شد.

ائتلاف سرتاسری سازمانهای اجتماعی افغانستان که یک سال قبل تشکیل شده بود، امروز طی نشستی در تالار وزارت اطلاعات وفرهنگ، ناامنی های موجود در کشور را چالش بزرگ فرا راه انتخابات دانست. به گفته مقصود ابراهیم خیل، رئیس ائتلاف سرتاسری سازمان های اجتماعی افغانستان؛ حکومت افغانستان مسئول است تا انتخابات ریاست جمهوری را شفاف برگزار کند وجلو هرگونه تقلب را بگیرد.

آقای ابراهیم خیل گفت:" ما ترس از تقلب در انتخابات را داریم ونگران این هستیم که بازهم یک شخص بی برنامه پیروز اعلام شود. درابتدا باید شخصیت هایی که برنامه برای حل بحران سیاسی واقتصادی افغانستان ندارند، از لیست نامزدان حذف شوند تا یک کسی قدرت آینده افغانستان را به دست گیرد که برنامه داشته باشد و بتواند افغانستان را از این بند وبست نجات دهد."

آقای ابراهیم خیل خاطرنشان کرد که، تمام مردم افغانستان باید در انتخابات اشترک کنند و رأی بدهند، اگر مردم در انتخابات اشتراک نکنند، حالت افغانستان بدتر از امروز خواهد شد و کسانی با تقلب به قدرت خواهند رسید و بازهم مردم ما محروم مانده و تمام منابع ومنافع افغانستان را آنها خواهند خورد.

چند روز قبل کانگرس ملی افغانستان و ده ها سازمان های سیاسی- اجتماعی دیگر، نیز عین نگرانی را داشتند وطی کنفرانس های مطبوعاتی جداگانه از حکومت خواستند که در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو، با بی طرفی کامل جریان انتخابات را نظارت کند و از تقلب جلوگیری نماید، اما حکومت افغانستان مهر سکوت برلب زده و هیچ گونه کاری انجام نداده است که بتواند امیدی برای شفافیت وسلامت انتخابات ریاست جمهوری باشد.

هرچند حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در چند مورد اعلام کرده است که دراین انتخابات بی طرف خواهد ماند واز شفافیت انتخابات پشتبانی می کند؛ اما افشاگری های افراد با نفوذ وبلند پایه، نشان می دهد که رئیس جمهورکرزی، در پی به قدرت رساندن یک تیم تعیین شده است.

ازسوی هم بی توجهی به ناامنی ها وعدم تلاش حکومت برای تأمین امنیت انتخابات، انتقادات زیادی را به سوی رئیس جمهور بلند کرده است که گویا رئیس جمهور خود نمی خواهد امنیت انتخابات را به صورت درست تأمین نماید و می خواهد با استفاده از فضای ناامنی جریان را به نفع تیم خود رقم زند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.