خشم طالبان از دیدار رهبر مذهبی پاکستان با کرزی

دیدار روز گذشته حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان با «مولانا فضل‌الرحمن» رهبر مذهبی پاکستان، خشم طالبان را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، یکی از رهبران ارشد طالبان افغانستان در واکنش به سفر مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام پاکستان» (شاخه فضل‌الرحمن) به افغانستان ابراز داشت: طالبان انتظار نداشتند که رهبر مذهبی پاکستان در موقعیتی با کرزی ملاقات کند که آمریکایی‌ها در حال خارج شدن از افغانستان هستند و جان کری در کابل حضور دارد.

وی با ابراز نارضایتی از سفر فضل‌الرحمن به کابل گفت: زمانی که آمریکایی‌ها سعی داشتند در قطر با طالبان مذاکره کنند مولانا فضل‌الرحمن همزمان با آمریکایی‌ها وارد قطر شد که این موضوع شخصیت وی را برای طالبان مشکوک می‌کند زیرا ممکن است روابط پنهانی بین وی و آمریکایی‌ها وجود داشته باشد.

این عضو ارشد طالبان که از مکان نامعلومی با رسانه‌های پاکستان گفت‌وگو می‌کرد، تأکید کرد: مولانا فضل‌الرحمن برای طالبان قابل اعتماد نیست.

مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام و از رهبران مذهبی پاکستان روز گذشته در سفری 3 روزه که به دعوت رسمی مقامات افغان صورت گرفته بود، به کابل رفت و با کرزی رئیس‌جمهور افغانستان دیدار و تبادل نظر کرد.

این در حالی است که همزمان با سفر مولانا فضل‌الرحمن، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که بدون برنامه قبلی به افغانستان سفر کرده بود نیز در کابل حضور داشت.

به نوشته «روزنامه پاکستان»، پیش از این، اعضای حزب جمعیت علمای اسلام در گفت‌و‌گو با رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند که سفر رحمن به افغانستان لغو شده است اما وی روز گذشته به همراه یک هیئت پنج نفره از اعضای ارشد حزبش از جمله «گل نصیب خان»، «جان محمد اچکزئی» و «عبدالواسع» راهی دبی شد و از آنجا به کابل سفر کرد.

طبق بیانیه کاخ ریاست جمهوری افغانستان که به زبان پشتو منتشر شد، کرزی و فضل‌الرحمن شنبه ظهر با یکدیگر ملاقات کردند و محور این گفت‌وگو گسترش همکاری کابل- اسلام‌آباد برای مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه بود.

فضل الرحمن از طرفداران سرسخت مذاکرات صلح و از افراد بانفوذ در بین شبه‌نظامیان بوده که دولت افغانستان امیدوار است مذاکره با وی بتواند پیشرفت قابل توجهی در روند صلح افغانستان به وجود آورد.

به گفته سخنگوی فضل‌الرحمن، این اولین سفر یک رهبر مذهبی پاکستانی طرفدار طالبان به افغانستان با دعوت رسمی مقامات کابل است.

قرار است وی در این سفر 3 روزه با «صلاح‌الدین ربانی» رهبر «شورای عالی صلح افغانستان» نیز دیدار و درباره چگونگی تحقق صلح در افغانستان با وی رایزنی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.