"ترکیه" پرچم دار شبه نظامیان مخالف در سوریه

گزارش اخیر در "دیلی تلگراف" فاش کرده است که تروریست های القاعده توسط نیروهای ناتو در "ترکیه" آموزش های رزمی می بینند و با توجه به اختلافات اخیر سعودی و واشنگتن، ترکیه پرچم دار مخالفین در سوریه می باشد.

به گزارش "این پایگاه" به نقل از منبع مطالعاتی Global Research، از سال 2001 به این طرف، ناتو به بهانه حملات 11 سپتامبر، مجری اصلی عملیات "جنگ علیه ترور" در افغانستان و عراق بود و می توان گفته هدف آنها از این جنگ ها مبارزه با یک واژه به نام "القاعده" بود، اما در سوریه همه چیز فرق کرده و جبهه دشمن و دوست تغییر کرده، چرا که نیروهای ناتو اینبار دوش به دوش القاعده، علیه دولت سوریه می جنگند.
به گزارش روزنامه "دیلی تلگراف"، در این میان "ترکیه" به عنوان یکی از اعضا ناتو،  هم در زمان حمله نظامی مستقیم به افغانستان و عراق و هم در زمان حمله غیر مستقیم به سوریه، یکی از بازیگران و مهرهای اصلی این جنگ ها بوده است. گزارشات رسانه های غربی از جمله " Civil War" نشان می دهند که از مناطق جنوبی ترکیه در حال حاضر به عنوان پناهگاه امن نیروهای القاعده برای اعزام به کشورهای هدف از جمله "سوریه" استفاده می شود. چرا که در سال های اخیر می توان بررسی کرد که در هر جنگی، حضور و نام القاعده محسوس است، چه به عنوان دشمن و چه به عنوان دوست در تمامی جنگ های داخلی و منطقه ای حضور داشته است.
اما نگرانی کارشناسان این است که با توجه به تغییر و تحولات منطقه، عقب نشینی واشنگتن و عربستان سعودی از سوریه، ترکیه توانایی کنترل این مخفیگاه ها و حضور جنگجویان القاعده را خواهد داشت؟
گزارشات متعددی اخیراً منتشر شده است مبنی بر اینکه جنگجویان مخالف خارجی در سوریه در حال بازگشت به کشورهای خود می باشند، اما شایعات زیادی مطرح می باشد که هدف بعدی این جنگجویان حضور در کشوری پرالتهاب همانند "عراق" است.

به اعتقاد کارشناسان مربوطه، دو دولت ترکیه و عربستان سعودی، نه خواهان بازگشت جنگجویان خارجی به کشورشان هستند و نه توانایی کنترل انها را دارند، لذا به طرق مختلف با ایجاد توطئه های فرقه ای و مذهبی، سعی خواهند کرد تا انها را به سمت یک هدف آماده تر مانند "عراق" سوق دهند، که در این ایام با توجه به نزدیک شدن ماه "محرم" بهترین شرایط زمانی را خواهند داشت تا مدتی با انجام حملات تروریستی علیه غیر نظامیان انها را سرگرم کنند.

در روزنامه "نیور یورک تایمز" نیز گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه، CIA برخلاف افغانستان و عراق، نه تنها از القاعده در سوریه حمایت می کند، بلکه انها را تقویت و مجهز به تکنولوژی روز نیز می کند. در ماه های اخیر با کمک CIA، حمایت دولت های عربی و ترکیه از شبه نظامیان افزایش پیدا کرده و به گفته منابع اگاه با اختلافاتی که اخیراً میان واشنگتن و عربستان سعودی رخ داده است ، نقش ترکیه در دخالت های سوریه پر رنگ تر از قبل نیز خواهد شد.
روزنامه "لس آنجلس تایمز" نیز گزارشی در رابطه با کمک های مخفیانه CIA از سال 2002 به شورشیان سوریه از طریق مرز ترکیه و اردن منتشر کرده است و ادعا کرده است که سناریو سوریه از مدت ها قبل هدف گذاری و برنامه ریزی شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.