زندان گوانتانامو، مرکز تربیت جاسوسان دوجانبه CIA

تفکر "تحریک طالبان پاکستان" از هتل ماریوت Penny Lane ( واقع در محوطه زندان گوانتانامو) سرچشمه گرفته است. وقتی تاریخ مصرف رهبران این گروه نیز به پایان می رسد، در نتیجه بر اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین تک تک فرماندهان آن کشته می شوند.

به گزارش "این پایگاه" ، به نقل از اسوشیتد پرس، طبق اسناد فاش شده از مقامات CIA، زندانیان زندان مخوف گوانتانامو تنها به یک شرط حکم آزادی خود را دریافت می کنند که آن هم جاسوسی برای  CIA و معرفی  تروریست های تحت تعقیب می باشد و تنها در اینصورت است که خانواده انها تا اخر عمر در امان و از لحاظ مالی نیز تامین خواهند بود که این سیاست طبق گفته مقامات CIA، سیاست جرج بوش بود که نام آن برنامه "جاسوسان دوجانبه گوانتانامو" قرار داده بود.

اما طبق گزارشی که توسط "صدای روسیه" منتشر شده است، این تمام ماجرا نیست. گزارش منتشر شده از "اسوشیتد پرس"، ابهامات مطرح شده توسط کارشناسان امنیتی، در رابطه با ارتباط میان تحریک طالبان پاکستان و CIA را بیش از پیش افزایش می دهد.

تحریک طالبان پاکستان (TTP) = عبدالله محسود + CIA

گزارش منتشر شده از "اسوشیتد پرس" :

طبق گزارشات دریافتی، یک تیم ویژه در زندان گوانتانامو این برنامه محرمانه را از سال 2001 پیش می بردند که محل استقرار انها در نزدیکی محوطه اصلی زندان به نام Penny Lane واقع شده است و زندانیان منتخب یا همان "جاسوسان دوجانبه" را در این پایگاه نگه داری می کنند که به طور خاصی این محوطه که از 8 کمپ به هم چسبیده تشکیل شده، از دید عموم پنهان شده بود.

 

البته طبق بررسی گزارشات، این احتمال نیز وجود داشت و CIA نیز به خوبی اگاه بود که شاید این فرایند ریسک بالایی داشته باشد و زندانیان آزاد شده بعد از آزادی به قرارداد خود پشت پا بزنند، اما یکی از سیاست های اصلی این سازمان تمرکز بر روی زندانیانی بود که آزادی انها برای دولت امریکا فایده زیادی داشته باشد و حتی دستگیری انها نیز با برنامه ریزی قبلی به دلیل ارتباط قوی انها با شاخه های رهبری القاعده صورت گرفته است.

طبق اعلام این منبع، بسیاری از زندانیانی که با CIA همکاری می کردند انگیزه مادی نداشته اند، انها به دلیل تهدیداتی که صورت گرفته، فشارهایی که بر روی انها وارد می شده، از قبیل آزار و اذیت خانواده های انها، مخصوصاً کودکان و زنان و .. مجبور به همکاری با ماموران CIA می شدند، که البته 70% انها بعد از ازادی دست به عملیات های تروریستی سنگین تری علیه امریکایی ها زده اند. اما برخی نیز انگیزه مادی داشته اند، در این فرایند بودجه محرمانه CIA میلیون ها دلار هزینه شد تا بتواند ثابت کند که می تواند در شبکه القاعده نفوذ کند.

طبق اعلام "اسوشیتد پرس"، این برنامه هیچگاه عمومی نشد، چرا که در صورت بروز این خبر محرمانه این افراد برای سازمان های تروریستی کاملاً سوخته بحساب می امدند و اهداف CIA نیز به نتیجه نمی رسید، اما طبق تایید دهها افسر کنونی و سابق CIA، بسیاری از موفقیت های سازمان اطلاعات و امنیت امریکا در فرایند دستگیری و کشتن رهبران ارشد القاعده، از همین طریق به نتیجه رسیده است.

طبق اعلام Emile Nakhleh ، یکی از افسران سابق CIA که سال 2002، در زندان گوانتانامو خدمت کرده، افرادی که در سلول های ویژه Penny Lane زندانی بودند از شرایط زندگی بهتری برخوردار بودند، از لحاظ مواد خوارکی و غذایی، امکانات تفریحی، تلوزیون، حمام خصوصی و امکانات خواب و .. تا انجا که برخی افسران CIA از ان اتاق ها به عنوان "هتل ماریوت" نام می بردند.

گزارش منتشر شده از "صدای روسیه" :

در گزارش این منبع، مطالب جالب تری نیز ارائه شده است، بطور مثال در این گزارش امده است، "عبدالله محسود" یکی از جنگجویان دهه 1990، از زندانیان زندان گوانتانامو بود. وی پس از دستگیری به زندان گوانتانامو منتقل شد اما در یک حرکت بسیار عجیب پس از 2 سال، در مارس 2004 از زندان آزاد شد.

او پس از آزادی تبدیل به یکی از فرماندهان ارشد القاعده شد و بر خلاف انتظار "طالبان افغان" دست به حملات تروریستی یک طرفه و بدون هماهنگ از جمله "گروگانگیری دو مهندس چینی" زد و این امر موجب نارضایتی طالبان افغان شد و شک انها به وی بیش از پیش قوی تر شد، چرا که انها به نحوه آزادی وی مشکوک بودند، لذا کم کم او را ترد کردند.

در ادامه "عبدالله محسود" در برخی مصاحبه ها در افغانستان، اعلام کرد که یک گروه شبه نظامی مخصوصی توسط وی راه اندازی شده به نام "تحریک طالبان"، موازی با "طالبان افغان"، که هدف انها مبارزه با اهداف دولتی پاکستان است و حتی بسیاری از حملات تروریستی علیه اهداف نظامی و دولتی پاکستان را نیز بر عهده گرفت.

از آن پس ماموران امنیتی – اطلاعاتی پاکستان وی را تحت تعقیب قرار دادند، تا اینکه در 24 ژولای 2007، رد وی را در بلوچستان در منزل "شیخ عیوب ماندوخیل" (Sheikh Ayub Mandokhel) پیدا کردند و طبق گزارشات محرمانه از مخفیگاه وی نیز مطلع شدند. "شیخ عیوب ماندوخیل" یکی از رهبران حزب جمعیت علمای اسلام فضل الرحمن بود که قبل از حمله ISI ، "عبدالله محسود" را فراری داده است.

تا قبل از آزادی "عبدالله محسود"، هیچ حمله تروریستی علیه اهداف دولتی و امنیتی پاکستان صورت نگرفته بود. از همان جا بود که شایعات زیادی مطرح شد که آیا گروه جدید "شبه نظامیان طالبان" به فرماندهی عبدالله محسود یک گروه شبه نظامی اسلامی و موازی با طالبان است یا از یک منبع غیر اسلامی تزریق می شود؟ طالبان افغان، بارها اعلام کرده بود که تحریک طالبان پاکستان از طرف انها هیچ حمایتی نمی شود.

عبدالله محسود یک جاسوس دوجانبه CIA بود، طبق هماهنگی های انجام شده وی در افغانستان مخفی شد و هیچ وقت توسط امریکایی ها تحت تعقیب قرار نگرفت. در ادامه با حمایت مالی امریکا گروهی با نام "تحریک طالبان پاکستان" را تشکیل داد که ایدئولوژی انها کاملاً با طالبان افغان مخالفت داشت.

هیچ شکی در این نیست که، تفکر تحریک طالبان پاکستان از هتل ماریوت Penny Lane سرچشمه گرفته است. وقتی تاریخ مصرف رهبران این گروه نیز به پایان می رسد در نتیجه بر اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین جابجا می شوند.

بسیاری از مقامات ارشد دولتی و امنیتی پاکستان از این حقیقت به خوبی اگاه هستند، اسناد و مدارک معتبری نیز در اختیار دارند، اما ارائه این اسناد یعنی اثبات دخالت امریکا در امور داخلی کشور و یعنی بی ثباتی پاکستان که این امر برای انها پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.