طالبان با حمایت امریکا دفتر جدید خود را در پاکستان تاسیس می کند؟

با تجربه دفتر طالبان در قطر به عنوان نماینده مرکزی امریکا، ایجاد دفتر جدید طالبان در پاکستان یا عربستان پیامدهای بسیاری برای خود دولت افغانستان و کشورهای همسایه دارد، اما به دلایل امنیتی و اطلاعاتی، کرزی بیشتر به سمت پاکستان تمایل دارد تا عربستان.

به گزارش "این پایگاه"، مذاکرات پنهانی امریکا با طالبان افغان، برای بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان فقط به نفع پاکستان و عربستان خواهد بود، چرا که ظهور مجدد طالبان، نه تنها برای سایر همسایگان یک تهدید بزرگ است، بلکه بسیاری از افغان ها مجبور می شوند تا کشور خود را ترک کنند، از جمله خود "کرزی" و به همین خاطر است که دستگاه سعودی شدیداً تلاش می کند تا طالبان دفتر رسمی خود را در عربستان یا پاکستان مستقر کند.
در حال حاضر نمی توان به کرزی مانند یک رئیس جمهور نگاه کرد، بلکه وی بیشتر شبیه به "شهردار کابل" است، چرا که قدرت وی تنها در کابل خریدار دارد، نه در سراسر کشور و همین باعث می شود تا فرایند مذاکرات طالبان با امریکا یک زنگ خطر برای او باشد.
اما چه عواملی در سیاست جدید امریکا وجود دارد که کرزی را بیش از پیش نگران کرده ؟
1- تجربه برای کرزی ثابت کرده که وجود یک دفتر رسمی برای طالبان در کشوری مانند قطر به هیچ عنوان برای کنترل و زیر نظر داشتن فرایند صلح به نفع دولت افغان نیست، در نتیجه بین عربستان و سایر کشورها، پاکستان را که در کنار گوش خود دارد بهترین گزینه می بیند و می تواند با استفاده از سیستم اطلاعاتی خود بیشتر از سایر کشورها دفتر طالبان را تحت کنترل خود داشته باشد. لذا یکی از چانه زنی های کرزی برای تاسیس دفتر طالبان همین موضوع امنیتی آن است.
2- از طرفی دفتر طالبان در قطر بیشتر شبیه به یک سفارت و مرکز دیپلماتیک طالبان با پرچم امارات افغانستان بود، که این موضوع از دید کرزی شدیداً قدرت دولت مرکزی را کاهش می داد و لذا به هیچ وجه تاسیس دفتری شبیه به سابق، با اهداف قبلی، را نمی پذیرد.
3- از طرف دیگر، نه طالبان اکنون همان طالبان 2001 هستند، نه سیاستمداران امریکا همان سیاستمدارانی که خواهان ساقط کردن طالبان و گروه شبه نظامی بودند. لذا مطمئناً جزئیات مذاکرات انها نیز برای دولت افغانستان نگران کننده خواهد بود.
4- همچنین اسنادی وجود دارد که بسته شدن دفتر طالبان در دوهه یک فرایند سوری برای ساکت کردن اعتراضات کرزی بوده، چرا که مذاکرات امریکا با طالبان همچنان بصورت پنهانی ادامه داشته است.
در حال حاضر، سیاست در منطقه به سمتی پیش می رود که هر کشوری سعی دارد به نوعی خود را در فرایند صلح با طالبان دخیل کند، "قطر" همانگونه که خود را حامی اخوان المسلمین در مصر نشان داد، سعی دارد به نوعی مشابه برای طالبان افغانستان نیز قدم یکسان بردارد. اما مطمئناً رژیم قطر بدون تایید امریکا، میزبان طالبان یا اخوان المسلمین نخواهد بود. بدون شک حضور نمایندگان این گروه ها در قطر در مسیر اهداف واشنگتن بوده است و قطر به خودی خود نقش موثری نداشته و نخواهد داشت.
خاک قطر به نوعی، میز مذاکره امریکا با جناح های مخالف دولتی اهداف خاص بود، که این موضوع حتی در سوریه نیز اتفاق افتاد و به نوعی امریکا سعی کرد از قطر به عنوان مرکز مذاکرات در فرایند سوریه استفاده کند اما تغییر سیاست های عربستان در مصر یا حمایت از کودتای نظامی و همچنین در سوریه باعث شد تا قدرت قطر روز به روز کم تر شود و به نوعی عربستان تصمیم دارد نبض فرایند را در دست خود بگیرد. همچنین در بحث مذاکرات فرایند صلح طالبان افغان نیز تلاش زیادی می کند تا دفتر جدید یا در عربستان تاسیس شود یا در ترکیه.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.