پنتاگونِ افغانستان نیمه تمام متوقف شد

برخلاف ادعای امریکا، پروژه پنتاگونِ افغانستان به بهانه کمبود بودجه متوقف شد، در حالی که گزارشات منابع اگاه حاکی از آن است که بودجه این پروژه صرف ساخت و ساز زیرساخت های پایگاه های امنیتی امریکا در افغانستان شده تا بعد از سال 2014 مورد استفاده نیروهای امریکایی قرار بگیرد .

به گزارش "این پایگاه"، گزارشات منتشر شده از کارشناسان بازرسی و ممیزی نشان می دهد، بر خلاف ادعای پوچ و ساختگی مقامات امریکایی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، فرایند کمک رسانی در افغانستان مخصوصاً در موضوع عمرانی مربوط به ارتش و نیروهای امنیتی، طبق تعهدات و فرضیه های اولیه پیش نمی روند و در حقیقت تمام ادعاهایی که در رسانه ها از طرف غرب و مخصوصاً امریکا اعلام می شود، تنها یک فرایند تبلیغات روانی برای فریب دادن جوامع بین المللی می باشد، "مخصوصاً در بخش تقویت زیرساخت های ارتش و پلیس افغانستان."


فرایند متوقف شدن پروژه "ساختمان 5 طبقه وزارت دفاع افغانستان" به دلیل کمبود بودجه، بهترین نمونه برای اثبات این ادعا می باشد. طبق اسناد موجود، امریکایی ها ادعا می کنند، تا کنون، حدود 107 میلیون دلار ( 2 برابر قیمت تخمین زده اولیه ) برای ساختمان وزارت دفاع در کابل، خرج کرده اند، اما اکنون با گذشت 4 سال از آغاز پروژه، عملیات ساخت و ساز، متوقف شده است. براستی، چه دلیلی پشت بی توجهی امریکایی ها به تعهدات نظامی خود در قبال تقویت ارتش افغانستان وجود دارد؟ این روزها گزارشات زیادی در رسانه های داخلی و خارجی مشاهده می شود که مقامات امریکا را محکوم می کنند به اینکه در انجام تعهدات خود برای تقویت دستگاه نظامی افغانستان عمداً کوتاهی می کنند. در واقع دلایل زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد، البته این اولین بار نیست که پروژه های کمکی امریکا در بخش نظامی افغانستان به دلیل کمبود و سوء مدیریت هزینه در اواسط کار متوقف می شود.


 

 

 

 

 

 

از سال 2005، کنگره امریکا حدود 53 میلیارد دلار برای تجهیز، اموزش، مسکن نیروی ارتش و پلیس افغانستان (348.000) اختصاص داد، اما تا این بودجه به افغانستان رسید، رهبران نظامی امریکا این بودجه را صرف هزینه های دیگر خود کردند و ساخت و ساز های ارتش خود را تقویت دادند. ( ساخت و ساز هایی که مربوط به استقرار نیروهای امریکایی و ناتو در پایگاه های امنیتی در افغانستان بود و همچنین برای ادامه استقرار بعد از سال های 2014 در نظر گرفته شده اند) اما در رسانه ها طوری منتشر کردند که برای ارتش افغانستان بودجه اتخاذ داده اند، اما صرف هزینه های دیگر ارتش امریکا در افغانستان شد، امکاناتی که در نهایت هیچ کدام هم بدست افغان ها نمی رسد، چرا که قبل از خروج تمام انها را منهدم خواهند کرد.

طبق مدارکی که جمع اوری شده است، امریکایی ها برای ارائه گزارشات خود از بهانه های ساختگی استفاده می کنند و نواقص پروژه های عمرانی ارتش را از کمبود نیروی انسانی، تاخیر در رسیدن مواد اولیه، کم کار بودن نیروی کار افغان، تغییرات آب و هوایی، نا امنی و .... اعلام کرده اند، اما اصل ماجرا چیز دیگریست، چرا که طبق گزارشات دریافتی و اعلام منابع آگاه، مواد اولیه و نیروی کار به اندازه وجود دارد و به موقع نیز تحویل پیمان کارها داده می شود، اما طبق دستورالعمل دریافتی پیمانکاران موظف هستند از نیروی انسانی کمتری استفاده کنند تا پروژه در زمان تعیین شده اولیه به پایان نرسد. چرا که همین پروژه های عمرانی در آینده نیز دلیل خوبی برای حضور امریکایی ها در افغانستان خواهد بود، چرا که با پوشش های مختلف مهندسی و عمرانی در کانتینرهای پوششی مهندسی به بهانه فعالیت در پروژه های عمرانی در گوشه و کنار کشور افغانستان مستقر خواهند بود. 


 

 

 

 

 

 

گزارشات متعددی سالانه از بازرسان کل و ممیزین منتشر می شود که این اسناد حاکی از ضعف پروژه های ساخت و ساز امریکایی ها در افغانستان است، اما هیچ وقت مورد توجه مسئولین مربوطه قرار نمی گیرند. اما پروژه به اصطلاح "ساختمان مدرن وزارت دفاع" نمونه بارزی از این ادعا است، که چگونه امریکایی ها سرمایه های خود را به بهانه ساخت و تقویت زیرساخت های ارتش وارد افغانستان می کنند، اما در بخش های دیگر خرج می کنند، و در نهایت ادعا می کنند که چندین میلیارد دلار برای تقویت ارتش افغانستان خرج کرده اند. 

یکی از مسئولان امریکایی این پروژه که نخواست نامش فاش شود، چون مجوز مصاحبه با رسانه ها در این مورد را ندارد، با ابراز ناامیدی از روند سرمایه گذاری سیاستمدارانش در افغانستان، اعلام کرد "ما شکست خورده ایم، مدت هاست که شکست خورده ایم " این مسئول امریکایی در ادامه افزود، در حال حاضر هنوز 291 پروژه عمرانی در دستور کار امریکایی ها برای ارتش افغانستان قرار دارد که نیمه تمام مانده، در حالی که سال بعد نیز نیروهای امریکایی قرار است افغانستان را ترک کنند. طبق برنامه ریزی های قبلی قرار بود طرح های عمرانی زیادی برای ارتش افغانستان تهیه شود، اما هنوز بسیاری از زیرساخت های اولیه و ضروری انها هم آماده نشده است. وی تاکید کرد تمامی این ضعف ها از قدرت کم اقتصادی امریکا در برابر تعهدات داده شده می باشد. 

 

 

 


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.