سال 2014 و نقشه های عربستان برای انتقال طالبان از افغانستان به آسیای مرکزی

هدف عربستان سعودی از به قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان این است، تا با خروج نیروهای خارجی از این کشور در سال 2014، با چتر حمایتی طالبان به عنوان هسته مرکزی گروه های افراطی، راه را برای نفوذ تفکر وهابیت در کشورهای آسیای مرکزی باز کند.

به گزارش "این پایگاه"، به نقل از "eturbo news"، افغانستان محور اتصالی سیاست های افراطی عربستان در کشورهای آسیای مرکزی قرار گرفته است. بررسی کارشناسان باتوجه به تحولات اخیر، نشان می دهد که بعد از عقب نشینی نیروهای ناتو از افغانستان، هدف نهایی گروه های شبه نظامی اسلام گرایان افراطی با تابعیت های متفاوت، پیاده کردن دستورالعمل یکسان "اجرای احکام اسلامی" بر مبنای تفکر وهابیت با حمایت عربستان سعودی در کشورهای آسیای مرکزی می باشد.
اسلام گرایان چچن، ازبک و تاجیک جنگاوران خط مقدم طالبان در جنگ علیه ارتش پاکستان و نیروهای ناتو در افغانستان می باشند. بسیاری از رهبران این گروه های غیر افغان، در عملیات های هوایی جنگ علیه ترور، در مناطق قبایلی افغانستان و پاکستان کشته شده اند، اما توانایی و ظرفیت انها هیچگاه کاهش پیدا نکرده است.
هدف عربستان سعودی از حمایت و به قدرت گرفتن مجدد طالبان، این است که این گروه شبه نظامی افراطی را به عنوان هسته مرکزی سایر گروه ها در افغانستان مستقر کند، تا با تقویت سایر گروه های مبارز در کشورهایی مانند، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزازقستان و حتی روسیه و چین اهداف خود را پیاده کند.
نشانه های تمرکز طالبان بر کشورهای آسیای مرکزی
نشانه اول: سال گذشته در منطقه مغرب، یک محدوده خود مختار تاجیک، نزدیک ایالت نورستان بدخشان افغانستان، تحت کنترل کامل گروه های اسلامی قرار گرفت، که این مهم نشان از آسیب پذیری آسیای مرکزی می باشد. تقویت اخیر در فعالیت شبه نظامیان آسیای مرکزی در شمال افغانستان این احتمال را تقویت می کند که انها برای استفاده از فرصت مناسب در خلأ بوجود امده بعد از خروج نیروهای ناتو در سال آینده از افغانستان، طرح و برنامه هایی دارند تا بتوانند از این فضای مناسب استفاده کنند و تفکرات خود را در کشورهای آسیای مرکزی توسعه دهند.
نشانه دوم: همچنین رئیس طالبان، ملا فضل الله، طبق گزارشات، در حال حاضر در منطقه "کونار" و "نورستان" مستقر شده است، این علائم نیز هشدار می دهند که احتمالاً استراتژی طالبان در برابر آسیای مرکزی به اولویت های اولیه آنها تبدیل شده است.
نشانه سوم: همچنین افزایش حملات تروریستی اخیر طالبان در مناطق "بدخشان" و "فریاب" ( ایالت های شمالی افغانستان و همجوار با تاجیکستان، ترکمنستان ) از علائم حتمی تغییر استراتژی طالبان می باشد.
نشانه چهارم: گزارشات اطلاعاتی موثق وجود دارد که طالبان در تاجیکستان به دنبال استخدام جهادگرایان جدید می باشد و این مشخص می کند که انها اهداف مهمی در سر دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.