افزایش تولید مواد مخدر با افزایش ناامنی در افغانستان رابطه مستقیم دارد

کارشناس افغان با ابراز نگرانی از افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان گفت: گروه‎های تروریستی از درآمد حاصله از مواد مخدر تأمین مالی می‎شوند.

«بشیربیژن»، کارشناس سیاسی افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، گفت: موادمخدر و ناامنی‎ها هم‎زمان در افغانستان و منطقه به وجود آمد و این 2 پدیده به شکل مشترک، افغانستان را با چالش مواجه کرده است.

کوتاهی جامعه‌ جهانی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

این کارشناس افغان افزود: افزایش موادمخدر دلایل متعددی را به همراه دارد که جامعه جهانی و کشورهای متعهد منطقه در زمینه ریشه‎کن کردن موادمخدر با دولت افغانستان همکار نبوده‌اند.

بیژن در ادامه اظهار داشت که عدم توجه جامعه جهانی و کشورهای منطقه سبب شده که کشت، تولید و قاچاق موادمخدر در افغانستان افزایش یافته و همچنین با گسترش موادمخدر، مناطق تحت نظر گروه‎های تروریستی نیز بیشتر شود.

وی به صراحت بیان کرد که برای نابودی موادمخدر و سرکوبی گروه‎های تروریستی بین‌المللی، نیاز است که جامعه جهانی و دولت افغانستان در شیوه مبارزه با موادمخدر تجدید نظر کنند.

بیژن، جامعه جهانی را به کوتاهی در عرصه مبارزه با موادمخدر متهم کرد و گفت: شک و تردیدهای زیادی مبنی بر تعهدات ارائه شده از جانب برخی از کشورهای منطقه و جهان در این زمینه مشهود است و موادمخدر همچنان مانند تروریسم بین‌المللی پدیده خطرناکی برای تمام جهان و بشریت به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد که راهکار اساسی و بنیادینی از سوی منطقه و جهان در راستای کاهش این معضل وجود نداشته و دلیل بی‌توجهی در این حوزه و این مسئله برای مردم افغانستان یک سؤال حیاتی است.

رابطه مواد مخدر و ناامنی

بیژن ادامه داد که موادمخدر و ناامنی‎ها از هم جدایی‌ناپذیر بوده و برای از بین بردن هر 2 پدیده باید یک استراتژی شفاف با تعهد کشورهای متعهد در امر مبارزه با موادمخدر، اتخاذ شود در غیر آن صورت راهکارهای کنونی نتیجه‎ای در پی نخواهد داشت.

چه کسانی در پشت‌پرده تجارت موادمخدر دست دارند

این کارشناس افغان در ادامه سخنان خود افزود: گروه‎های تروریستی، بدون شک متصدی موادمخدر هستند و این تشکل‌ها از گروه‎های بزرگ منطقه‌ای و جهانی آغاز شده و تا گروه‌های کوچک در درون افغانستان، فعالیت می‎کنند.

به گفته بیژن، منبع تولید کننده موادمخدر همین گروه‎های بزرگ و کوچک هستند اما بحث موادمخدر یک مسئله جهانی است که رابطه مستقیمی با گروه‌های بزرگ تروریستی و مافیای موادمخدر در سطح جهان دارد.

این کارشناس افغان گفت: تاکنون برخی از عوامل، سبب شده است که اقدامات موفقیت‌آمیزی در حوزه موادمخدر در افغانستان صورت نگیرد.

بیژن تأکید کرد: ابعاد درونی مربوط به افغان‎ها می‎شود و افزایش موادمخدر ناشی از فقر و بیکاری در افغانستان است.

وی افزود: اگر برای از بین بردن ابعاد درونی در داخل افغانستان، برنامه‌ریزی صورت گیرد، اثرگذار خواهد بود ولی این بحث بیشتر به محافل مهم جهانی برای کشورهایی که در این راستا تعهد سپرده و تحت عنوان مبارزه با تروریسم و موادمخدر وارد افغانستان شده‎اند بر می‎گردد که تا چه اندازه به تعهدا‎تشان عمل خواهند کرد.

درآمد سرشار گروه‎های تروریستی از کشت و قاچاق مواد مخدر

بشیر بیژن در ادامه اظهار داشت اگر درآمد سالانه کشت و قاچاق مواد مخدر حدود 70 میلیارد دلار باشد بیشتر این مقدار به جیب گروه‌های تروریستی رفته و تنها یک میلیارد دلار از این مبلغ به کشاورزان افغان تعلق می‎گیرد.

به گفته بیژن، همیشه از درآمد موادمخدر برای تقویت گروه‎های تروریستی استفاده شده چون فعالیت همین گروه‌ها یکی از عوامل تولید روز افزون موادمخدر است و در نهایت همه این اقدامات به گسترش بحران و افزایش ناامنی‎ها در افغانستان می‌افزاید.

راهکار مبارزه با موادمخدر در افغانستان

کارشناس افغان گفت: در رابطه با مبارزه با موادمخدر باید از چند زاویه به آن پرداخت که از آن جمله می‌توان به بخش‎های داخلی، منطقه‎ای و فرا منطقه‎ای اشاره کرد.

به اعتقاد بیژن، در بخش‎های داخلی، استراتژی واقعی جایگزینی کشت مواد مخدر باید برای کشاورزان یا مالکان زمین اتخاذ شده و زمینه اشتغال برای مردم فقیر ایجاد شود.

وی افزود: باید در بخش منطقه‎ای، در راستای نابودی لانه‎ها و پایگاه‎های اصلی گروه‎های تروریستی به عنوان متصدی منطقه‎ای موادمخدر اقدامات عملی صورت گیرد.

بیژن همچنین به بخش فرامنطقه‎ای اشاره کرد و گفت: این بخش نیازمند راهکار بسیار بزرگی برای جلوگیری از قاچاق و حمل و نقل موادمخدر از سوی جامعه جهانی است.

این نگرانی‎ها در حالی مطرح می‎شود که وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان اعلام کرده است: موادمخدر نباید قربانی مبارزه با تروریسم شود زیرا هر 2 پدیده با هم مرتبط بوده و مردم افغانستان را به شدت نگران کرده‌اند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.