اگر صلح بوجود بیاید؛ نیروهای امریکایی به چه بهانه در افغانستان بمانند

ایجاد صلح و پایان دادن به جنگ در افغانستان در وهله اول در دست امریکا و در وهله دوم در دست پاکستان است

مساله امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا همچنان لاینحل باقی مانده است. حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان که تاکنون در مقابل فشارهای گوناگون از سوی مقامات آمریکایی سرخم نکرده است، همچنان برای امضای این پیمان بر شرایط خود پافشاری می کند و این پا فشاری و استقامت کرزی سبب شد که کشور متکبر و مغروری مانند امریکا نیز کمی در موضع خود انعطاف نشان دهد.
تاکنون مقامات امریکایی با غرور خیلی زیاد تاکید می کردند که این پیمان باید تا پایان سال جاری میلادی امضاء شود ولی اکنونا کاخ سفید اعلام کرد که ضرب الاجل برای امضای این پیمان قابل تمدید است و کرزی می تواند تا 10 ژانویه سال آینده آن را امضاء کند.
تنها تاخیر ده روزه در امضای پیمان امنیتی نمی تواند کرزی را قانع کند. قناعت کرزی فقط با" قبول شرایط خود مبنی بر آغاز عملی پروسه صلح و مذاکرات و پایان دادن جنگ می تواند بدست بیاید.
کرزی خواستار تنها یک ضمانت شفاهی حتی روی کاغذ از امریکا نیست، او می خواهد سازمان ملل و جامعه جهانی در این ضمانت دخیل باشند.
رئیس جمهوری افغانستان بر روی ضمانت محکم از امریکا و جامعه بین الملل پافشاری می کند و 12 سال با امریکا کار کرده است و خلق وخوی وعده خلافی این کشور را می داند و اینک می داند که امریکا به دنبال ایجاد صلح و پایان دادن به جنگ در افغانستان نیست، چنانچه در لویه جرگه مشورتی اخیر ضمن خطاب افتتاح به اعضای لویه جرگه اذعان داشت که ایجاد صلح و پایان دادن به جنگ در افغانستان در وهله اول در دست امریکا و در وهله دوم در دست پاکستان است. اگر این دو کشور بخواهند، امروز می توانند جنگ را در افغانستان به پایان برسانند و خواست کرزی از اعضای لویه جرگه نیز همین بود که با چشم بسته به متن پیمان نگاه نکنند، بلکه آن را خوب بررسی کرده که امریکا خواستار بدبختی افغانهاست.
ولی از آنجا که بیشتر اعضای لویه جرگه تشریفاتی بودند و از مردم نمایندگی نمی کردند برخلاف میل کرزی آمدند و با این پیمان ننگین موافقت کردند و از کرزی هم خواستند که این پیمان را امضاء کند ولی از آنجا که لویه جرگه فقط جنبه مشورتی داشته و تصمیم آن کرزی را مکلف نمی کند که حتما از آن پیروی کند،؛ بنابراین رئیس جمهوری افغانستان از امضا امتناع کرده است و حالا امریکا چشم امید به هند دوخته است که ممکن است کرزی را در جریان سفرش به این کشور قانع کند که پیمان امنیتی را به امضاء برساند
مولوی احمد ا... موحد عضو مجلس ملی افغانستان گفت، اگر چه افغانستان با همه کشورهای همسایه از جمله هند روابط خوبی دارد، ولی دلیل نمی شود که در امور داخلی افغانستان مداخله کند و کرزی را مجبور به امضای پیمان امنیتی با امریکا بکند.
مولوی احمدا... موحد در پاسخ به این پرسش که چرا امریکا به دولت افغانستان برای آغاز پروسه صلح و ایجاد صلح در افغانستان ضمانت نمی دهد، گفت: اگر صلح بوجود بیاید؛ نیروهای امریکایی به چه بهانه در افغانستان بمانند.
مولوی احمد ا... موحد اذعان کرد که امریکا هیچ وقت نخواسته و نخواهد خواست جنگ در افغانستان پایان یابد، چون با استفاده از جنگ و نابودی افغانستان است که می تواند به حضور نظامی خود در این کشور ادامه دهد و به اهداف شومش در افغانستان برسد.
مولوی احمدا... مواحد تاکید کرد، کرزی پیمان را با امریکا امضاء نخواهد کرد و اگر چنین کاری کرد پیامدهای بدی برای او و کشور خواهد داشت.
این عضو مجلس ملی همچنین افزود، امریکا در کنار فشار بر روی کرزی با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز لابی را آغاز کرده است که هر کدام اگر ضمانت امضای پیمان را به امریکا بدهند، واشنگتن در انتخابات از او حمایت خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.