اعلام برندگان مسابقه برنامه تجاری در دانشگاه بلخ!

برندگان مسابقه برنامه کسب و کار در هوتل امپراتوری باران در مزارشریف ولایت بلخ اعلام گردید.

این مسابقه برای محصلان دانشگاه بلخ در همکاری با وزارت همکاری های اقتصادی و انکشافی آلمان BMZ و اداره Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH سازماندهی شده بود. هدف این مسابقه این بود که تفکر کارآفرینی محصلان را مورد آزمون و تشویق قراردادند. به گونه ای که از آنها پرسیده شود تا نظریات نوآورانه خویش را درباره عرصه های متنوع کسب و کار ارایه نمایند.

به سه برنده کمک مالی و تکنیکی صورت خواهد گرفت تا طرح های خویش را در عمل پیاده نمایند. بلندترین نمره را یک تیم دو نفری زنان از آن خود ساخت که در نظر دارد یک موسسه عصری صنایع دستی را تاسیس نماید. جایزه دوم را مفکوره ایجاد یک دوره آموزشی خیاطی کسب نمود و طرح به وجود آوردن یک خبازی ارگانیک جای سوم را احراز کرد.

این برندگان عبارت اند از:
- محترمه ذکیه حسنی و محترمه خالده رحیمیار به خاطر طرح موسسه عصری صنایع دستی
- محترمه ناصره ثمر به خاطر طرح دستگاه خیاطی
- محترم مصطفی راسخ به خاطر طرح خبازی ارگانیک سبوسی

این مسابقه به کمک مالی وزارت همکاری های اقتصادی و انکشاف آلمان از جانب اداره جی آی زید برای محصلان ارشد دانشگاه بلخ تدویر یافته بود. یک هیات متشکل از نمایندگان اتاق تجارت بلخ، نهاد قرضه های کوچک فینکا و دانشگاه بلخ از جمله آنها ۵۲ کاندید را انتخاب کردند که از میان آنها سه برنده انتخاب گردید.

نظریه مسابقه پلان کسب و کار از این درک ناشی می شود که به خاطر کمک در راه نیل به ثبات و پایداری در افغانستان به یک اقتصاد نیرومند و رشد یابنده ای که امکانات کار و درآمد را برای مردم به وجود آورد، ضرورت است. شمار فزاینده جوانان در نفوس کشور هم باعث چالش ها می شود و هم امکانات و فرصت ها را به وجود می آورد.

با فراغت شمار هرچه بیشتر محصلان از موسسات تعلیمی، فشار بر اقتصاد داخلی برای محلات کار رو به افزایش است. راه حل پایدار بحران اقتصادی افغانستان می تواند خود جوانان این کشور باشند. ازدیاد کسب و کار نورآورانه با تشبث نسل جوان آغاز شده است. با تشویق تفکر متشبثانه در میان جوانان شهری افغانستان می توان گام های نخست را در جهت ایجاد تجارت و تشبثات جدید برداشت که به خودکفایی اقتصاد ملی که به کمک خارجی محتاج و وابسته نباشد، کمک خواهد کرد.

برنامه تداوم اقتصادی به مبنای همین مقاصد از جانب جی آی زید به نمایندگی از وزارت همکاری های اقتصادی و انکشاف آلمان BMZ از طریق پروژه آغازین تطبیق می شود. طی دو سال اخیر کمک های مالی و تکنیکی برای متشبثین بالقوه در چهار ولایت شمالی افغانستان فراهم شده است. این کار به آغاز چند نوع تجارت جدید و ایجاد بیش از ۳۱۱ شغل منتج شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.