قدرت واقعی طالبان از کجا سرچشمه می گیرد

ما (پشتونها) خواهان تجزیه پاکستان نیستیم ولی اگر ما را مجبور نکنند، ما هیچ حمله ای به استقلال و آزادی خود را تحمل نخواهیم کرد.

طبق گفته یک عضو مجلس ملی پاکستان، اگر مداخله در افغانستان و دیگر کشورهای مختلف متوقف شود تروریسم در کشور پایان خواهد یافت.
گزارشهای رسیده از پاکستان حکایت از وضعیتی در این کشور دارد که گویی ناامن ترین کشور جهان است.از یکسو بعد از حمله انتحاری چند روز پیش ضد نیروهای ارتش پاکستان در منطقه کجوری در وزیرستان شمالی که منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن حدود 30 نفر از نیروهای ارتش شد و ارتش نیز متقابلا دست به حملات انتقام جویانه ضد طالبان زد که بگفته خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان تاکنون 40 تن از تروریستهای افراطی کشته شدند که در این میان چند غیرنظامی نیز جان خود را از دست داده اند.
از سوی دیگر مقامات ارشد حکومتی و نظامی پاکستان با ارائه توضیحات به نواز شریف، نخست وزیر این کشور درباره وضعیت طالبان گفتند که طالبان برای اثبات و استحکام بخشیدن به وضعیت داخلی خود می تواند دست به اقدامات بسیار شدید بزند. در این توضیحات گفته شد که ملا فضل ا...، امیر جدید طالبان پاکستان که با چالش فرماندهان قدرتمند در داخل طالبان روبروست، ممکن است برای رفع این چالشها و ثبات بخشیدن به وضعیت داخلی طالبان دست به اقدامات شدید ضد دولت و ارتش پاکستان بزند. بنابراین تدابیر شدید امنیتی در شهرها اتخاذ کرد.
ناگفته نماند ملافضل ا...، امیر جدید طالبان پیشنهاد اخیر دولت و ارتش پاکستان را که سه شنبه هفته گذشته در یک جلسه مشترک برای مذاکرات با طالبان مطرح کرده بود، رد و اعلام کرد که طالبان با حکومت پاکستان مذاکره انجام نخواهد داد.
حال این سوال مطرح می شود که قدرت واقعی طالبان از کجا سرچشمه می گیرد که بنوعی حکومتی در مقابل حکومت پاکستان تاسیس کرده اند و از موضع یک نظام حاکمیتی با دولت پاکستان برخورد می کند؟ برای پاسخ به این پرسش باید به سخنان محمود خان اچکزی، رئیس حزب پشتونخوا ملی عوامی و عضو مجلس پاکستان که دیروز در یک گردهمایی بزرگ در منطقه سوات ایالت خیبرپشتونخوا ایراد می کرد مراجعه شود.
محمود خان اچکزی در این سخنرانی خود گفت که ما (پشتونها) خواهان تجزیه پاکستان نیستیم ولی اگر ما را مجبور نکنند، ما هیچ حمله ای به استقلال و آزادی خود را تحمل نخواهیم کرد.
محمودخان اچکزی برای نجات پاکستان عدل، انصاف و راستگویی ناگزیر شده است، علیرغم آنکه هزاران نفر از پشتونها اکنون به خاک و خون کشده شده اند ولی هنوز جهان(غرب) به خون پشتونها تشنه است.
از یکسو از پشتونها بعنوان مجاهدان سوء استفاده کردند و از سوی دیگر آنان را بعنوان تروریست معرفی کرده اند. تامین امنیت انقدرها هم مشکل نیست اگر پاکستان دست از دخالت در امور افغانستان و دیگر کشورها بردارد به آسانی و سریع می توان صلح را در منطقه برقرار کرد. وی همچنین گفت که پاکستان هیچ نیازی به کمکهای امریکا ندارد. کشور ما سرشار از ثروتهای زیرزمینی است و می خواهیم که در استفاده از این منابع اختیار داشته باشیم. در یک جمع بندی مختصر از اظهارات محمود خان اچکزی می شود اینطور استنباط کرد که طالبان در حقیقت برای مداخله در امور دیگر کشورها خلق و از سوی قدرتهای پشت پرده و خارجی حمایت می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.