وزارت دفاع افغانستان: سال 2013 برای ما سال موفقت امیز بود

سال 2013 برای تحکیم امنیت افغانستان مثمر بود. این مطلب را جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام داشت. او به اساس خواهش رادیوی «صدای روسیه» فعالیت های خود را در سال روبه اختتام نتیجه گیری نمود.

جنرال اظهار داشت که باوجود تلفات عظیم نظامیان ما و تلفات در بین مردم ملکی، بصورت کل میتوانم بگویم که سال روبه اختتام 2013 سال مثمر بود. اول اینکه، در نتیجه انتقال مرحله یی مسوولیت از نیروهای آیساف به ساختارهای نظامی افغان، در حال حاضر 98% خاک افغانستان توسط خود افغانان کنترول میشود. امروز ما به اطمینان گفته میتوانیم که ما به این چلنج پاسخ شایسته دادیم.
دوم اینکه، ساختارهای نظامی افغان در حال حاضر تمام عملیات های زمینی را مستقلانه پلانگذاری، رهبری و اجرا مینایند. مخالفین ما پی هم شکست می خورند. یگانه عرصه که انها در ان میتوانند خود را تا اندازه تبارز دهند، این تبلیغات می باشد. انها در منابع تبلیغاتی خود پیوسته میگویند که نظامیان افغان در طول 12 سال به تامین امنیت قادر نشدند و بعد از خروج نیروهای خارجی نیز نخواهند توانست امنیت را تامین کنند. ولی در این باره نباید دشمنان امروزی ما قضاوت نمایند.
در این اوخر حتی در شرایط عدم موجودیت حمایت نیروی هوایی نیروهای بین المللی ما بر پیروزی بر دشمن در ان ولایات دست یافته ایم، جای که انها جرئت نموده حملات خود را سازماندهی نمایند. نیروهای ما مانند تجارب ما افزایش می یابد. و تا حادثه بسیار مهم برای افغانستان – انتخابات ریاست جمهوری – ما برای تامین شرایط نورمال برای رای دهی در سراسر خاک کشور تامین خواهیم کرد.
جنرال عظیمی ضمن صحبت در باره دورنمای احیای نیروی هوایی افغانستان بطور خاص به خصوصیات بسیار بلند تخنیک محاربوی روسیه اشاره نمود که با شرایط افغانستان سازگاری دارند:
امروز نیروهای زمینی موتریزه و پولیس ما خوب تجهیز شده اند. ولی نیروهای هوایی ما هنوز، خاصتاً از نقطه نظر شبکه تمیناتی زمینی ضعیف می باشد. حل این مسایل در پیشروی ما قرار دارد.
میخواهم به این ارتباط یاداوری نمایم که پیلوتان افغان همیشه با تخنیک هوایی روسیه اشنایی خوبی داشتند. نظامیان افغان با انها، مانند تمام تسلیحات ساخت روسیه، عادت کرده اند. انچه که بصورت مشخص به هلیکوپترها مربوط میگردد، پس همه پیلوتان ما میدانند که هلیکوپترهای Ми-17 و Ми-35 روسیه نسبت به هر هلیکوپتر دیگر با شرایط جوی و عوارض اراضی افغانستان سازگاری دارند. پیلوتان افغان در انها از سالهای 1980 پرواز میکردند و این هلیکوپترها شایسته عالی ترین ارزیابی می باشند.
طبق توافقات قبلاً حاصل شده بین روسیه و امریکا، روسیه به نیروی هوایی افغانستان محموله هلیکوپترها ارسال داشته است. بهای این هلیکوپترها از طرف وزارت دفاع امریکا پرداخته میشود. حکومت روسیه به نوبه خود 100 میلیون دالر را جهت خدمات تخنیکی هلیکوپترها در افغانستان تخصیص داده است.
این پول به مثابه حق العضویت داوطلبانه برای مساعدت به تربیه پرسونل خدمات تخنیکی که کار ترمیم هلیکوپترهای را در افغانستان انجام خواهد داد و همچنان ارسال پرزه جات فالتو برای انها اختصاص یافته است.
قرارداد ارسال 21 فروند هلیکوپتر، طوریکه کمپنی « روس ابارون اکسپورت» خبر داده، موفقانه اجرا شده است. در جریان اجرای این قرارداد طرفین موافقت نامه اضافی در باره ارسال 12 فروند هلیکوپتر دیگر روسی به افغانستان عقد شده بود. ولی در ماه نوامبر سال روان پینتاگون به اساس مطالبه کانگرس امریکا همکاری با کمپنی « روس ابارون اکسپورت» روسیه قطع شد. بهانه برای این کار صدور تسلیحات روسیه از طرف کمپنی روسی به حکومت سوریه خوانده شده که با اپوزیسیون در حال جنگ می باشد. از این همه چنین بر ماید که کانگرس امریکا میخواهد، تا اردوی سوریه و افغان نتوانند با شورشیان مقابله نمایند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.