وزیر خارجه عربستان با اجندای «مذاکرات صلح افغانستان» به پاکستان می‌رود

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی امروز به پاکستان سفر می‌کند تا در خصوص روابط دوجانبه و خصوصا مسئله «روند مذاکرات صلح افغانستان» با مقامات این کشور به مذاکره بپردازد.

قرار است وزیر خارجه عربستان امروز دوشنبه از پاکستان بازدید کند.
رادیوی دولتی پاکستان به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داده است که «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان در بازدید امروز خود از اسلام آباد، با صدراعظم و رئیس جمهور پاکستان دیدار خواهد کرد.
بر اساس گزارش‌ها قرار است سعود الفیصل با مقام های پاکستانی علاوه بر گفتگو در خصوص روابط دوجانبه، در خصوص تلاش های صلح افغانستان و وضعیت این کشور پس از خروج بخش اعظم نیروهای بین المللی در پایان سال 2014 میلادی نیز صحبت کند.
این در حالی است که تحلیلگران پاکستانی بازدید وزیر خارجه عربستان از کشورشان را مهم ارزیابی می کنند.
«اقبال ختک» یکی از این تحلیل‌گران می گوید، وضعیت افغانستان نه تنها برای پاکستان بلکه برای عربستان نیز مهم است و از این رو بحث در مورد افغانستان در صدر اجندای گفتگو ها قرار خواهد داشت:
« در بازدید وزیر خارجه عربستان از پاکستان تنها روی موضوعات مربوط به روابط دوجانبه بحث نخواهد گردید بلکه وضعیت افغانستان در صدر اجندای ملاقات‌ها قرار خواهد داشت. وضعیت افغانستان برای پاکستان و عربستان مهم است».
شورای عالی صلح افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده است که سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به پاکستان در تقویت روند تلاش های صلح این کشور موثر واقع شود.
به باور اعضای این شورا عربستان سعودی بر پاکستان و طالبان نفوذ دارد از این رو می تواند در این زمینه همکاری نمایند.
«مشتاق یوسفری» یکی از تحلیل‌گران دیگر پاکستان به این باور است که وزیر خارجه عربستان از مقامات پاکستانی خواستار همکاری در روند صلح افغانستان می‌گردد:
« در این سفر روی موضوعاتی مختلف بحث خواهد شد مانند روند صلح افغانستان و همچنان مذاکرات که حکومت پاکستان می خواهد با طالبان داشته باشد. عربستان بالای پاکستان نفوذ زیاد دارد و می تواند بسیاری موارد را بالای پاکستان بقبولاند».
این سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به پاکستان در حالی صورت می گیرد که هفته گذشته یک هیات شورای عالی صلح افغانستان به عربستان رفته بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.