کمیته حالات اضطرار، کارایی لازم را ندارد

محمدعبده عضو مجلس نماینده گان گفت که مسوولین کمیته حالات مبارزه با حوادث طبیعی، به وظایف شان عمل نکرده اند و این مقامات در حالی سهل انگاری می کنند که مردم عملا شاهد باریدن برف و باران در مناطق کوهستانی هستند و سرمای شدید در این ولایات روبه شدت گرفتن است.

در روزهای اخیر، فصل سرمای زمستان شدت گرفته و اکثر راه های مواصلاتی ولایات و مناطق دوردست، با ریزش برف و باران مسدود شده و باشندگان این مناطق، با تهدید سرما، مواجه شده اند.
برای حل این چالش، کمیته اضطرار مبارزه با حوادث طبیعی، مسوولیت دارد تا راه های مواصلاتی را که به روی ولایات و ولسوالی های کوهستانی، مسدود شده را بازگشایی نموده و در عرصه ارسال موادغذایی کمک کند.
به همین منظور؛ شماری از اعضای مجلس نمایندگان تاکید کردند که این کمیته، برای حل چالش های مردم در فصل زمستان به ویژه در روند کمک رسانی، ناکام بوده است.
محمدعبده عضو مجلس نماینده گان به خبرگزاری جمهور گفت که مسوولین کمیته حالات مبارزه با حوادث طبیعی، به وظایف شان عمل نکرده اند و این مقامات در حالی سهل انگاری می کنند که مردم عملا شاهد باریدن برف و باران در مناطق کوهستانی هستند و سرمای شدید در این ولایات روبه شدت گرفتن است.
آقای عبده در این سخنانش افزود: چندی قبل اعضای این کمیته به مجلس نمایندگان فراخوانده شده بودند؛ اما کارکردها و اظهارات شان مورد قناعت مجلس قرار نگرفت و آن ها اعتراف کردند که در عملی کردن وظایف شان، کوتاهی صورت گرفته است.
این عضو مجلس نمایندگان همچنین گفت که اعضای مجلس بار دیگر، فرصت کوتاهی را در اختیار کمیته حالات اضطرار مبارزه با حوادث طبیعی قرار داده تا تمامی گزارش و برنامه های کاری شان را درفصل زمستان به مجلس نمایندگان ارایه کنند.
به گفته آقای عبده؛ این کمیته هرگاه کارکردهای شان مورد قبول مجلس نمایندگان قرار نگیرد، زمینه استیضاح فراهم خواهد شد.
اما تجربه استیضاح در مجلس نمایندگان نشان می دهد که اعضای مجلس، در پیشبرد استیضاح مقامات حکومتی چندان تاثیرگذار نبوده است و حالا سوالی که مطرح می شود این است؛ آیا مجلس نمایندگان در استیضاح این مقامات موفق خواهد شد؟
آقای عبده در پاسخ به این سوال چنین گفت: " البته باید عرض شود که مردم افغانستان وکلای شان را دقیق انتخاب نکرده اند. به همین منظور، امروز مجلس پای مجلس نمایندگان لنگ است و ۵۰ درصد وکلای مجلس غیر حاضر هستند که گاهی وقت در تطبیق استیضاح ناکام می شوند".
وی افزود: ‌در شرایط حاضر، مجلس نمایندگان در تصویب بودجه، فصل سرد زمستان و برگزاری انتخابات قرار دارند و حضور این وکلا در مجلس، ضروری است. این مساله، نشان می دهد که ملت افغانستان افراد را به عنوان نمایندگان شان، اشتباه انتخاب کرده اند.
آقای عبده خاطرنشان کرد: زمانی که مجلس نمایندگان از وظاف نظارتی شان استفاده نتواند، دچار مشکل می شوند. ‌در این صورت، مردم افغانستان هستند که در فصل سرما، با بحران تیل، ذغال، گاز و موادخوراکی اولیه مواجه شده اند و بیشترین جفا را از سوی وکلای شان، متحمل می شوند.
در همین حال؛ برخی دیگری از اعضای مجلس نمایندگان اظهار می دارند که مسوولین کمیته حالات اضطرار مبارزه با حوادث طبیعی، هیچ گونه هماهنگی کاری بین شان نیست. همینجا است که این کمیته نتوانسته است برای حل مشکلات مردم در فصل زمستان، رسیده گی کنند.
ریحانه آزاد عضو مجلس نماینده گان در این مورد به خبرگزاری جمهور گفت: " سال گذشته تعدادی از ولایات و ولسوالی های دور دست با حوادث طبیعی چون سیلاب ها مواجه شدند و این حوادث مناطق مسکونی را تخریب کرده و از مردم قربانی گرفت. اما کمیته ای که باید در چنین شراطی برای مردم رسیدگی کند، وجود ندارد؛ بنابراین این کمیته مشکل مردم را حل کرده نمی تواند".
این عضوی مجلس نمایندگان در اظهارات خود تاکید کرد: نیاز است که مجلس نمایندگان نظارت دقیق از عمل کرد کمیته حالات اضطرار مبارزه با حوادث طبیعی داشته باشد و لازم است که تماس های مستقیم بین پارلمان و مردم در ولایات برقرار شود تا تضمین گردد که کمک های این کمیته در زمان معین آن برای مردم ارسال می شود.
این عضو مجلس نمایندگان به صراحت بیان کرد که هرگاه مسوولان این کمیته در انجام وظایف شان کم کاری کنند؛ ‌باید سبک دوش شوند.
این در حالی است که چندی قبل،‌ محمدآصف رحیمی وزیر زراعت آبیاری و مالداری اعلام کرد که این وزارت در ذخایر استراتژیک خود، بیش از ۵۰ هزار تن موادغذایی را دارد که از این میان، ۴۰ هزار تن آن در سیلوی مرکز و سایر مواد دیگر در ذخایر استراتژیک ولایات است. با توجه به این رقم،‌ موادکافی در اختیار وزارت زراعت قرار دارد که در هنگام حالات اضطرار برای مردم آسیب دیده، ارسال خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.