ISI در انتظار خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

امریکایی ها ادعا می کنند با ظهور مجدد القاعده در عراق و رشد سریع این گروه، با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به یک ماه نمی کشد که القاعده و طالبان با حمایت های پاکستان در افغانستان نیز قدرت خواهند گرفت.

به گزارش این پایگاه  به نقل از منبع The Daily Beast ، امریکایی ها به بهانه رشد مجدد القاعده در عراق و تهدیدات پیش روی آن در تلاش هستند تا پایگاه های نظامی خود را در افغانستان همچنان حفظ کنند و طبق آنچه ادعا می کنند بتوانند این فرایند را از مرزهای بیرونی یعنی افغانستان کنترل کنند.
در گزارشی که توسط این منبع منتشر شده است، کارشناسان موضوع بر این باورند که القاعده مجدداً در افغانستان و پاکستان رشد خواهد کرد و دلیل فرضیه خود را رشد سریع این گروه در عراق می دانند.
برخی روزنامه های غربی از این فرصت استفاده کرده و تحولات عراق را مستقیماً به افغانستان ربط می دهند و به نوعی فضا را طوری برای مردم و مقامات افغانستان نشان می دهند که اگر با امریکا کنار نیایند و قرارداد امنیتی را امضا نکنند شرایطی همانند عراق در انتظار انها خواهد بود.
طبق بررسی گزارشات دریافتی وضعیت کنونی عراق بصورتی اعلام شده است که "منزلگاه القاعده" نام گرفته است و این سناریو را روزنامه های حامی سیاست های خصمانه امریکا در کشورهای جهان سوم به نوعی توسعه داده اند که افغانستان نیز در آینده نزدیک مجدداً تبدیل به خانه دوم القاعده خواهد شد.
جنگ امریکا در افغانستان، طولانی ترین جنگ ارتش این کشور نام گرفته است، اما آنطور که به نظر می رسد این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت و قرار نیست امریکا از این کشور خارج شود، چه با امضا پیمان چه بدون آن، چرا که طبق اعلام منبع مذکور، با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، از یک طرف با حمایت کشور همسایه یعنی پاکستان، مجدداً طالبان پایگاه های خود را بطور رسمی در افغانستان دایر می کند و از طرف دیگر القاعده نیز منزلگاه ثابتی برای خود در این کشور تاسیس می کند.
طبق ادعای منابع امریکایی، یکی از دلایل اصلی حضور نیروهای ارتش این کشور در افغانستان، مقابله با تهدیدات بین المللی پاکستان و حامیان طالبان در این کشور می باشد، امریکا تنها از طریق پرواز هواپیماهای بدون سرنشین با این عامل مبارزه می کند که مقر آنها در افغانستان است، لذا با ترک این کشور دیگر توان هوایی امریکا نیز کاهش پیدا می کند.
امریکایی ها ادعا می کنند با خروج نیروهایشان از افغانستان به چند ماه هم نمی کشد که با حمایت پاکستان ، کشور افغانستان مجدداً بهشت طالبان و القاعده می شود.  اما طبق اعلام همین منبع و تحلیل کارشناسان داخلی و خارجی، این دلیلی نمی شود که تمامی نیروهای امریکایی در خاک افغانستان باقی بمانند چرا که هر کاری که اوباما می توانست برای نجات افغانستان انجام دهد تا الآن انجام داده است در غیر اینصورت مسئولیت خود را زیر سئوال برده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.