رقابت میان طالبان و امریکا در وقت اضافه

رشد 50% تولید و فروش تریاک در افغانستان نسبت به سال 2013، تنها عامل تاثیرگذار ادامه حیات نیروهای امریکایی و طالبان در افغانستان است، تا انجا که این فرایند تبدیل به جنگ قدرت در ایالت های مختلف کشور شده است.

به گزارش "این پایگاه" به نقل از منابع محلی، هرچه به زمان خروج سربازان امریکایی از افغانستان نزدیک می شویم، میزان تولید و فروش محصولات خشخاش و تریاک توسط عوامل امریکایی در افغانستان زیاد می شود.
این رشد نا معمول نه فقط در راستای اهداف امریکایی ها برای جذب سرمایه این محصول صورت می گیرد بلکه شاخه دیگر تاثیرگذار بر تقویت این فرایند در دست گروه های طالبان است که سعی دارند از طریق این تجارت هرچه سریعتر قوای خود را تقویت کنند.
طبق ادعای منابع آگاه، ارتش امریکا و طالبان هر دو به یک اندازه از طریق فروش تریاک رشد می کنند، چرا که تریاک مایه حیات این دو فاکتور در افغانستان شده استف همین امر موجب شده تا جنگی قدرت در ایالت های مختلف افغانستان شکل بگیرد به نوعی که اهداف و استراتژی ها بر مبنی وجود زمین های مطلوب و مرغوب کشت خشخاش شکل بگیرد.
طبق ارزیابی سازمان های مبارزه با مواد مخدر، در سال 2013 تمامی ایالت های افغانستان، چه انها که در این زمینه فعالیت زیادی داشتند و چه انها که سهم کمتری داشتند، هر دو فعالیت های خود را چند برابر کردند، که طبق آمار دریافتی این رشد نسبت به سال 2012، 50 درصد افزایش داشته است.
طالبان برای بقای خود در افغانستان نیاز به جذب سرمایه دارد، برخی کشورهای حامی گروه های افراطی مانند عربستان سعودی در بازه های زمانی مختلف، سیاست های متغییری از خود نشان می دهند لذا چرخه رهبری این گروه ها نمی تواند دائماً موجودیت خود را به پول های سعودی ها وابسته نگه دارد لذا یکی از منابع اصلی تقویت و رشد گروه های طالبان در افغانستان از طریق فروش تریاک تهیه می شود.
امریکایی ها نیز در مقابل سعی دارند این منابع را به نفع خودشان استفاده کنند و هیچ لزومی برای جلوگیری از این فرایند نمی بینند، بخش عمده مخارج نیروهای امریکایی در افغانستان از طریق فروش تریاک در بازرهای اروپا و امریکا تهیه می شود.
به اعتقاد کارشناسان، عامل اصلی حضور امریکایی ها در افغانستان و رشد گروه های افراطی در این کشور، وجود فاکتوری تعیین کننده به نام تریاک است که اگر مقامات دولتی افغان خواهان ترک این دو بازیگر منفی از افغانستان هستند باید این فاکتور تاثیرگذار مادی انها را ریشه کن کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.