پشت پرده آزادی زندانیان بگرام به قیمت ماندن امریکایی ها در افغانستان

آزادی زندانیان بگرام اگرچه در ظاهر مورد نارضایتی امریکایی ها قرار گرفته اما در حقیقت این اقدام با مجوز کاخ سفید و تنها برای ماندن در افغانستان صورت گرفته ..

به گزارش "این پایگاه" به نقل از منابع محلی، آزادی زندانیان "خطرناک" توسط دولت افغانستان که تعداد انها به دهها تن می رسد، موجب نارضایتی و خشم کاخ سفید شده است.
ارتش امریکا اعتقاد دارد آزادی این زندانیان، تهدید جدی برای امنیت داخلی افغانستان و منطقه می باشد و این اقدام کرزی را به نوعی سنگ اندازی در روند صلح منطقه می دانند.
اما حقیقت امر چیز دیگریست، طبق اعلام منابع دولتی، در هسته مرکزی افغانستان هیچ فعلی بدون مجوز غیر رسمی امریکایی ها صورت نمی گیرد، آزادی زندانیان که اکنون مراحل اولیه آن طی شده است یکی از شرایط اصلی کرزی برای تایید ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بود.
ژنرال های امریکایی ادعا می کنند این زندانیان همان کسانی هستند که موجب ریخته شدن خون سربازانشان در این چند سال شده بودند، اما باید واقعیت فاش شود که این خود سیاستمداران امریکایی هستند که زمانی شبه نظامیان طالبان را "دوست" خود اعلام می کردند و از آنها شدیداً حمایت مالی و نظامی انجام دادند، زمانی انها را دشمن خود و منطقه اعلام می کنند و به بهانه کشتن انها یک ملت را برای چند سال مورد تجاوز خود قرار می دهند و انسان های بیگناه را به کشتن می دهند، در پایان بعد از اینکه به چیزی که می خواستند رسیدند، دوباره برای رسیدن به اهداف بعدی خود بصورت توافق غیر رسمی و پنهانی با آزادی همان زندانیان توافق می کنند.
طبق اعلام کارشناسان، پیش بینی ها از قبل نشان می داد که اهداف امریکا در افغانستان چیزی فراتر از امنیت و مبارزه با شبه نظامیان باشد، امریکایی ها برای رسیدن به اهداف عالی خود و ادامه حضور در افغانستان و منطقه، حتی با آزادی زندانیان طالبان و به نوعی هسته مفقوده مرکزی طالبان مجدداً موافقت کردند، این امر بدین معنی می باشد که طالبان در افغانستان مجدداً به قدرت خواهد رسید چه بسی این بار با حمایت دولتی.
دولت افغانستان اعلام کرده است که آزادی این زندانیان به این دلیل صورت گرفت که امریکا بدون سند و مدرک انها را در بازداشت خود نگه داشته بود اما آیا حقیقت این است؟ چیزی که بیشتر شباهت دارد این است که پشت پرده تمام این تحولات، جنگ و نزاع نمایشی که در افغانستان در سطح داخلی و خارجی در جریان است، توافقات نانوشته ای وجود دارد که تمامی انها طبق برنامه ریزی سیاستمداران امریکایی باید درست و به ترتیب انجام شوند تا شرایط در نهایت بگونه ای رقم بخورد که اوضاع برای ماندن انها مساعد باشد اما در آخر فقط این مردم افغانستان هستند که در میان این سناریو سال ها از رفاه اجتماعی دور خواهند ماند.
در نتیجه این اقدام باید منتظر بود که در روزهای آینده تیتر اخبار روزنامه های داخلی و خارجی پر شده از موضوعات مرتبطی همچون : " سرانجام رئیس جمهور افغانستان قرارداد امنیتی را با امریکا امضا کرد".

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.