خیمه شب بازی دولت پاکستان

اگر واقعا" مذاکرات برای پایان دادن به تروریسم در پاکستان قرار است صورت بگیرد، باید با I.S.I سازمان اطلاعاتی صورت بگیرد و بنا بر همین دیدگاه است که اکثر مردم و صاحب نظران پاکستانی نسبت به مذاکرات حکومت و طالبان نا امیدند و این پروسه را فقط یک خیمه شب بازی می دانند تا مردم و جهانیان را فریب دهند .

سرانجام طالبان پاکستان نیز تیم مذاکره کننده خود را در این هفته معرفی کرد.
مولانا سمیع اسحق از جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع الحق، مفتی کفایت ا... از جمعیت علمای اسلام شاخه مولانا فضل الرحمان، مولانا عبدالعزیز خطیب مسجد لال اسلام آباد و پروفسور محمد ابراهیم امیر جماعت اسلامی در ایالت خیبر پشتونخواه و همچنین عمران خان رئیس نهضت انصاف و عضو مجلس پاکستان اعضای این تیم مذاکره کننده طالبان هستند.
دونفر از این گروه، عمران خان و مفتی کفایت ا... تاکنون تصمیم نهایی خود را برای پذیرفتن عضویت در تیم مذاکره کننده طالبان اعلام نکرده اند . این دو نفر نیز بدشان نمی آِید، ولی از نظر سیاسی نمایندگی طالبان را برای خود کمی عار می دانند، اما در نهایت امکان دارد که قبول کنند.
حکومت نیز هفته گذشته تیم چهار نفره خود را متشکل از عرفان صدیقی مشاور نخست وزیر در امور ملی، سرگرد بازنشسته عامر رئیس سابق I. B انیتلی جنیس بیورو، رستم شاه مومند سفیر سابق پاکستان در افغانستان و رحیم ا... یوسفزی روزنامه نگار معروف پاکستان اعلام کرده بود که این چهار تن از تیم حکومتی نیز، رابطه نزدیکی با طالبان دارند و طالبان نیز از انتخاب این چهار تن بعنوان تیم مذاکره کننده از سوی دولت استقبال کردند .
طالبان از نظر تیم حکومتی این شانس را آورده است که حامیانش، اعضای تشکیل دهنده تیم حکومتی هستند و آنان با انتخاب افراد تیم خود از احزاب بزرگ مذهبی و سیاسی نشان دادند که طالبان تنها نیستند و نبودند و همیشه از سوی احزاب بزرگ مثل جماعت اسلامی - جمعیت علمای اسلام شاخه های مولانا سمیع الحق و مولانا فضل الرحمان نهضت انصاف و غیره حمایت می شدند و بخاطر همین حمایت هاست که علیه طالبان علیرغم جنایات بزرگی که مرتکب می شوند، هیچ اقدامی صورت نمی گیرند و این حمایت ها جدا از حمایت قدرتهای پشت پرده پاکستان می باشند که طالبان را سرمایه استراتژیک خود میدانند.
بگفته لطیف آفریدی حقوقدان معروف پاکستان و عضو شورای مرکزی حزب MNP عوامی نیشنل پارتی این کشور، مذاکره با طالبان پاکستان یک تعارف بیش نیست. اگر واقعا" مذاکرات برای پایان دادن به تروریسم در پاکستان قرار است صورت بگیرد، باید با I.S.I سازمان اطلاعاتی صورت بگیرد و بنا بر همین دیدگاه است که اکثر مردم و صاحب نظران پاکستانی نسبت به مذاکرات حکومت و طالبان نا امیدند و این پروسه را فقط یک خیمه شب بازی می دانند تا مردم و جهانیان را فریب دهند .
پروفسور محمد ابراهیم عضو تیم طالبان در گفتگوی تلفنی با رادیو پشتو در این زمینه گفت ما خواهان حل و فصل مسئله از طریق گفتگو هستیم، ولی بعید است که تیم های انتخابی از سوی دولت و طالبان از اختیار و استقلال برخوردار باشند و این تیم ها فقط در حد رابطین، نظرات دو طرف اصلی را با یکدیگر مبادله خواهند کرد و تصمیم نهایی با دولت و طالبان خواهد بود .
آقای رحیم ا.... یوسفزی عضو تیم دولت نیز در گفتگوی تلفنی با رادیو پشتو ضمن ابراز تعجب از اعضای تیم طالبان گفت که هیچ کدام از اینها عضو رسمی طالبان نیست . پس مذاکرات بین دو رابطین صورت خواهد گرفت.
وی افزود که اعضای هر دو تیم نماینده حکومت و طالبان نیستند . مذاکرات غیر مستقیم بین دولت و طالبان از طریق این دو تیم خواهد بود. وی همچنین افزود که بعد از اعلام تیم طالبان ، تیم حکومتی نیز به اسلام آباد فرا خوانده شده است که در این خصوص با دولت مذاکره صورت خواهد گرفت .
بگفته صاحب نظران و کارشناسان، این پروسه اگر هیچ نتیجه ای هم ندهد به نفع طالبان خواهد بود.
آنان توانستند فرصت را از دولت بگیرند و با پذیرش موضوع گفت و گو به مردم اینگونه وانمود کردند که خواهان صلح هستند و برنامه احتمالی عملیات نظامی علیه طالبان را با چالش روبرو کردند، در حالیکه طالبان به فعالیتهای تروریستی خود ادامه می دهند . دیروز نیز در منطقه حوالی ایالت خیبر پشتونخواه با حمله به لشکر امن چهار تن از این لشکر را ترور کردند. بنابراین همه این فعالیتهای مذاکرات یک بازی است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان ارتباط دارد، تا طالبان حفظ گردند و در افغانستان از آنان استفاده گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.