تقویت تفکر وهابیت، سیاست اصلی پاکستان و عربستان در افغانستان

چرخه عمر ائتلاف سیاسی امنیتی پاکستان با عربستان سعودی این روزها نقطه اوج خود را طی می کند، پاکستان به دلیل مشکلات اقتصادی و امنیتی که خود عرب ها در دامنشان قرار دادند مجبورند برای رهایی از این گرداب هرگونه باجی به عرب ها بدهند که مهم ترین انها هم افغانستان و سوریه است.

به گزارش "این پایگاه"، باتوجه به پیش بینی کارشناسان از اوضاع کنونی افغانستان و درگیری های داخلی و خارجی اینگونه استنباط می شود که شرایط کشور همچنان نامساعد باقی خواهد ماند و تحولات امنیتی - سیاسی به مراتب وخیم تر از قبل نیز خواهد شد.
اما موضوع اصلی در رابطه با افغانستان این است که، ادامه داشتن درگیری ها و بی ثباتی، نه تنها موجب تشدید تحولات داخلی این کشور می شود بلکه تمام کشورهای منطقه و حتی مرزهای دور را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و در این میان پاکستان یکی از مهم ترین کشورهای هم مرز و فعال ترین بازیگر پنهان بی ثباتی افغانستان است که برای چندمین سال متوالی، سیاست خارجی خود را حول این محور برنامه ریزی می کند.
اما در کنار پاکستان، عربستان سعودی نیز نقش حامی مالی و فکری آن هار ا ایفا می کند و هرچه شرایط در افغانستان بحرانی می شود دخالت این دو کشور بیش از پیش اوضاع را متحول می کند.
هرچند بر روی کاغذ، حتی قبل از سال 2014، سال جاری برای افغانستان یک سال مهم بحساب می آمد، اما پاکستان برای این دوره نیز برنامه های ویژه ای خواهد داشت تا همچنان شرایط به نفع ژنرال های اردو زبان باقی بماند و هدایت این کشتی به گل نشسته را در اختیار داشته باشند.
اما در سال 2014، موقعیت افغانستان برای پاکستانی ها مشخص خواهد شد، چرا که دیدگاه اسلام آباد نسبت به کابل در حال حاضر بستگی به عقب نشینی کامل نیروهای امریکایی دارد، یکی از مشکلات کنونی پاکستانی ها این است که امریکایی ها از خاک افغانستان برای حملات نظامی علیه اهداف پاکی استفاده می کنند که این موضوع موجب تشدید نارضایتی های مردمی و دولتی نسبت به افغانستان و امریکا شده است.
پاکستانی ها با تجربه ای که از خروج شوروی داشتند اینبار نیز ترس بیشتری دارند که با خروج امریکایی ها و ایجاد جنگ داخلی مجدداً موج جدیدی از مهاجرین افغان به خاک پاکستان پناه بیاورند، این موضوع اکنون نیز یک چالش اساسی برای سیاستمداران پاکستانیست و مشکلات اقتصادی - اجتماعی زیادی برای انها بوجود اورده است اما این شرایط طبق پیش بینی ها در سال 2014 وخیم تر نیز خواهد شد.
یکی از موضوعاتی که در فرایند صلح اکنون مورد بررسی قرار می گیرد این است که دولت و مخالفان باید شرایطی را ایجاد کند تا تمام مهاجرین بتوانند به کشور خود بازگردند.
کارشناسان موضوع افغانستان – پاکستان بر یان باورند که، روابط سیاسی و نظامی نزدیک بین عربستان سعودی و پاکستان نیاز جدی به صلح و ثبات دائمی در افغانستان دارد. در همین راستا طی هفته های اخیر سفرهای رسمی و غیر رسمی زیادی میان مقامات دو کشور صورت گرفته است که تماماً حول محر مذاکرات امنیتی در منطقه بوده است.
پاکستان برای نجات از بحران امنیتی ، شدیدیاً به حمایت عرب ها نیاز دارد و لذا باج های زیادی هم به انها داده است که متاسفانه بخش اعظم ان در راستای حمایت از تروریست های سوریه تحت فشار سعودی ها بوده است.
طبق ادعای مقامات افغانستان که بارها بصورت رسمی نیز اعلام کرده اند، اوضاع در کشور انها به گونه ای است که اگر پاکستان بخواهد می تواند ثبات را در افغانستان تقویت کند، اما حقیقت امر این است که پاکستان و عربستان هر دو باید به این نتیجه برسند، در حال حاضر شرایط افغانستان به نفع کشوری همچون عربستان است چرا که ابزار خوبی برای بی ثباتی منطقه به خواست سعودی ها می باشد، با شستشوی مغزی که سعودی ها در افغانستان و پاکستان پیاده کرده اند می توانند برای بی ثباتی هر کشوری اقدام کنند.
پاکستان به دلیل شرایط اقتصادی نامساعدی که دارد همیشه محتاج اسکناس های پادشاهان سعودی بوده و در نتیجه دستورات انها را نیز اجرا می کند، برای افغانستان هم در حال حاضر شرایط همانند گذشته است، سعودی ها به دنبال تقویت طالبان و تفکرات افراطی وهابی در افغانستان هستند که پاکستان نیز در این رابطه نقش محرک اصلی را ایفا می کند.
عربستان در تلاش است تا افغانستان را تبدیل به یک کشور افراطی مذهبی همچون پاکستان کند تا جامعه جهانی مسلمانان را از این طریق تحت تاثیر قرار دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.