تکرار سیاست های اشتباه مثلث "امریکا، عربستان و اسرائیل" از افغانستان تا سوریه

پس از دهها سال جنگ و خونریزی در افغانستان، عراق و در نهایت سوریه، شکست پی در پی و تشدید اختلافات در سیاست های خارجی، مثلث ائتلافی شوم امریکا، اسرائیل و سعودی را به مراحل افول خود نزدیک می کند.

به گزارش "این پایگاه" به نقل از منبع تحلیلی Global Research، با گذشت بیش از یک دهه جنگ و خونریزی در افغانستان و در ادامه چندین سال تهاجم به عراق و همچنین جنگ نابحق فراموشن نشدنی سوریه ثابت کرده است که سیاست های خارجی کاخ سفید و مخصوصاً در زمان ریاست اوباما تماماً با شکست روبرو شده است.
مثلث متحدین همیشگی کاخ سفید در جنگ های نابرابرانه و ناعادلانه "افغانستان و سوریه"، مخصوصاً عربستان و اسرائیل سوریه را پایان کار خود می دانند.
همانطور که در گزارشات تحلیلی و خبری مختلف هم مشخص بود، این سه کشور در جریان سیاست گزاری فرایند جنگ سوریه با اختلافات زیادی مواجه شدند که هم پیمانی انها را کاملاً به لبه تیغ رساند.
در کنار این سه کشور، فرانسه، انگلیس، قطر، کویت، ترکیه نیز در ابتدا هم گام با سیاست های کاخ سفید پیش امدند اما هر چه از زمان جنگ گذشت هر یک از این کشورها نیز راه خود را از چاله ای که امریکایی ها و اسرائیلی ها برای انها کنده بودند، جدا کردند.
وقتی کارشناسان بر روی جنگ های افغانستان و سوریه نظاره می کنند به این نتیجه می سرند که هر دو این جنگ ها از حیث بی برنامگی و سیاست و خط مشی اشتباه و غیر هدفمند با هم برابر هستند. بعد از گذشت بیش از 111 12 سال از جنگ افغانستان، اکنون امریکایی ها به دنبال سازش و گفتگو با طالبان و القاعده ای هستند که زمانی به بهانه نابودی انها به خاک افغانستان حمله کردند و کل منطقه را با ناامنی تبدیل کردند و در نهایت هم شرایط هیچ فرقی با اول خود نکرد بلکه نیرو و توان نظامی و سیاسی گروه های شورشی همچون طالبان نیز بیشتر از قبل شد.
در سوریه نیز دولت اوباما در ابتدا به بهانه موضوع حملات مشکوک موشک های شیمیایی در صدد تعویض حکومت بشار اسد بود اما در نهایت مجبور به تغییر تصمیم خود شد و اکنون می توان گفت بیشتر به دنبال آرام کردن جو سوریه است و درصدد تشکیل یک اتحاد مناسب میان مخالفین بشار اسد برای برقرای صلح.
در حال حاضر برخی تحلیل ها وجود دارد که متحدین اصلی امریکا در سوریه همچنان باور نکرده اند که به بن بست رسیده اند، عربستان و اسرائیل همچنان در تلاش هستند تا میان گروه های مخالف که اکنون بیشتر در مقابل هم اسلحه می کشند یکی را به نوبت برای حمایت مالی و نظامی اصلی و نهایی انتخاب کنند تا در برابر شایعات شکست سناریو تحمیلی در سوریه مقاومت کنند اما هنوز موفق به این امر نشده اند و هر روز شاهد این هستیم که گروه های مخالف سوری روز به روز به جان همدیگر می افتند و این یعنی آب سردی بر روح و جان سیاستمداران سعودی، اسرائیلی و امریکایی.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.