عملیات ارتش تکرار اشتباه گذشته یا یک اقدام مناسب؟

در ده سال گذشته عملیات متعددی انجام شده ولی نتایج مثبت نداشته است و اگر دوباره تجربه های شکست خورده تکرار شود، نتیجه آن خطرناک خواهد بود و در نتیجه عملیات صدها هزار نفر بی خانمان خواهند شد، هزاران نفر از دو طرف کشته و روستاها و مناطق زیادی ویران خواهد شد و حملات آنها به همه نقاط کشور گسترش خواهد یافت.

پس از کشته شدن ۲۳ نفر از شبه نظامیان دولتی توسط گروه طالبان پاکستان که از سال 2010 میلادی در اسارت طالبان بودند، کمیته مذاکره کننده دولت اعلام کرده است، تا زمانی که گروه طالبان آتش بس نکنند، مذاکرات متوقف می شود.
محمد ابراهیم عضو کمیته طالبان پاکستان برای گفتگو با دولت این کشور در رابطه با امکان ایجاد مجدد فضای مذاکره بین دو طرف گفت، آتش بس باید از هر دو طرف و همزمان باشد. طالبان تاکید کرده اند که خواستار ادامه گفتگو هستند. طالبان با پذیرفتن مسوولیت حادثه مومند توضیح داده اند که در روز۱۴ فوریه جسد ۱۶ عضو طالبان که با ارتش زندانی بودند در شهر نوشهره پیدا شده اند.
دستگاه های امنیتی گفته اند که این ادعا درست نیست.حال ما نه می توانیم ادعای طالبان را بپذیریم و هم نمی توانیم آن را تکذیب کنیم، مگر این که شاهد و سند داشته باشیم.
جلسه کمیته های دو طرف اگر به این موضوع می پرداخت که ادعای کدام طرف درست است، این مناسب بود، ولی کمیته دولت اعلام کرد، تا زمان آتش بس مذاکرات را متوقف می کند، گفته این کمیته دولت برای ما خیلی عجیب است. ما می خواهیم این کمیته ها ملاقات های خود را ادامه بدهند تا یک راه حل در این جلسات بدست بیاید.
در ادامه امیر حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع الحق در ایالت خیبر پشتونخوای پاکستان در مورد تسلط رهبری مرکزی طالبان به گروه های مختلف خود نیز گفت: رهبری مرکزی می گوید، ما با گروه های خود در تماس هستیم، گرچه در این راه مشکلاتی وجود دارد ولی ما سعی می کنیم تمام گروه ها را تحت کنترل خود درآوریم تا در صورت حصول توافق، آن را بر تمام گروه ها اجرا کنیم. مرکزیت طالبان توضیح داده است که در صورت حصول توافق با دولت، آن را بر همه گروه ها اجرا خواهیم کرد.
طبق گزارشات خبری، طالبان برای ادامه مذاکره دو شرط را مطرح کرده است، آزاد کردن غیر نظامیان توسط دولت و خروج نیروهای ارتش از وزیرستان جنوبی. اما محمد ابراهیم اعتقاد دارد، اینها شرایط نیستند بلکه پیشنهادهایی هستند برای زمینه سازی بهتر در جهت مذاکره. طالبان برای مذاکره هیچ شرطی ارائه نکرده و اعلام کرده که برای ادامه مذاکره و ایجاد فضای مناسب بهتر است دولت افراد غیر نظامی را آزاد کند و دوم اینکه باید یک جایی باشد که رهبری طالبان آنجا برود و با دولت گفتگو کند و این جا می تواند وزیرستان جنوبی باشد یا ناحیه ای در وزیرستان جنوبی که بهتر است ارتش از آن برود.
اعتقاد وی از عملیات ارتش نیز این می باشد که، گرچه مذاکرات فعلا معلق است ولی این امکان وجود دارد که دوباره آغاز شود و قبل از آن ما به آتش بس برسیم. در ده سال گذشته عملیات متعددی انجام شده ولی نتایج مثبت نداشته است و اگر دوباره تجربه های شکست خورده تکرار شود، نتیجه آن خطرناک خواهد بود و در نتیجه عملیات صدها هزار نفر بی خانمان خواهند شد، هزاران نفر از دو طرف کشته و روستاها و مناطق زیادی ویران خواهد شد و حملات آنها به همه نقاط کشور گسترش خواهد یافت. به نظر من نتایج احتمالی عملیات این خواهد بود. ما می خواهیم کشور را از این نتایج نجات دهیم تا به وسیله مذاکرات امنیت برقرار شود.
ملت پاکستان و احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان در رابطه با طالبان دو دسته شده اند. عده ای خواهان مذاکره و تعدادی هم طالب عملیات هستند. به اعتقاد محمد ابراهیم، بیشتر ملت و احزاب از دو طرف می خواهند از زور استفاده و از خشونت بپرهیزند و به وسیله مذاکرات مساله را حل کند. در گذشته گزینه عملیات ناکارمدی خود را ثابت کرده است و تنها گزینه مثبت و مفید گفتگو است که باید انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.