تجمع اعتراضی پزشکان و مردم هرات در مقابل ساختمان ولایت

در نخستین راهپیمایی اعتراضی، صدها تن از داکتران، فعالان مدنی و مردم لت و کوب و تهدیدات فرزندان شهردار هرات بر علیه داکتران را محکوم کرده و از دولت خواستار رسیدگی جدی به این قضیه شدند.

در دو راهپیمایی و تجمع اعتراضی در ولایت هرات، مردم به برخورد اقارب شهردار هرات همراه با شماری از مسوولان شفاخانه و کشتار خودسرانه ی نیروهای آمریکایی در ولسوالی شیندند واکنش نشان دادند.
در نخستین راهپیمایی اعتراضی، صدها تن از داکتران، فعالان مدنی و مردم لت و کوب و تهدیدات فرزندان شهردار هرات بر علیه داکتران را محکوم کرده و از دولت خواستار رسیدگی جدی به این قضیه شدند.
بر این علاوه؛ شمار دیگری از مردم ولسوالی شیندند از تجمع خود مقابل ساختمان ولایت، نسبت به کشته و زخمی شدن برخی از باشندگان روستای سیاه کوه توسط جنگنده های آمریکایی ابراز خشم و انزجار کردند.
این راهپیمایی های اعتراضی، صبح امروز در مسیر خیابان ولایت توسط مردم و داکتران هرات راه اندازی شد.
پزشکان معترض، هدف از این اقدام خود را برخورد فیزیکی فرزندان شهردار هرات همراه با مسوول واکسیناسیون شفاخانه عنوان می کنند.
آنان می گویند که پولیس نتوانسته تا عاملان این رویداد را دستگیر و به پنجه ی قانون بسپارد و به همین خاطر نیاز است تا مقامات مرکز کشور وارد اقدام شوند.
این معترضان از مقامات مرکز کشور خواستار برکناری شهردار و بازپرسی از والی هرات به دلیل عدم توجه به این قضیه شدند.
پزشکان معترض همچنین هشدار دادند که از صبح امروز اعتصاب کاری آنان آغاز شده و تا زمانی که فرزندان شهردار هرات دستگیر و محاکمه نشوند؛ ادامه خواهد داشت.
خواستیم تا در این مورد نظر محمد سلیم تره کی، شهردار هرات را داشته باشیم، اما با تماس های فراوان وی حاضر به پاسخگویی نشد.
از سویی دیگر؛ در همین زمان، شمار دیگری از مردم ولسوالی شیندند با شعارهایی علیه نیروهای خارجی، کشته شدن شماری از باشندگان روستای سیاه کوه به دست این نظامیان را محکوم کردند.
آنان تاکید کردند که این نظامیان به هیچ وجه فرق بین مخالفان دولت با افراد ملکی را در نظر نمی گیرند و این سبب کشته شدن تعداد زیادی از افراد بی گناه می شود.
در همین حال؛ سیدفضل الله وحیدی، والی هرات در گفتگویی با رسانه بیان کرد: تمامی این قضایا تا کنون به طور مشخص واضح نشده؛ اما پیگیری جدی پولیس در این باره آغاز شده است.
آقای وحیدی گفت که اعتراض مدنی، حق تمامی مردم افغانستان است و اداره ی محلی قصد دارد تا با شواهد و مستندات دقیق به نتیجه ی درستی برسد.
گفته می شود پس از حدود ۱ سال، مجددا اعتراض های مردم ولایت هرات نسبت به برخی از ناهنجاری ها شعله ور شده است.
پیش از این؛ در زمان فعالیت داوود صبا، والی وقت هرات، مردم تمامی اعتراضهای مدنی خود نسبت به مشکلاتشان را در مقابل ساختمان ولایت برگزار می کردند.
طی سه سال گذشته، هرات بالاترین اعتراضهای مدنی در غرب افغانستان را داشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.