شرح حال پروژه آبیاری بند سرده غزنی

حوزه آبریز آن از سرآب ناور سرچشمه می گیرد و به بند سر ده می ریزد، بند سرده یکی از بندهای مشهور کشور است که با ظرفیت 259 میلیون متر مکعب آب در جه دوم محسوب می شود.

ظرفیت کار این پروژه 42 هزار هکتار زمین جدید زراعتی آبی که از جمله بزرگترین فارم های زراعتی افغانستان در عرصه کشت گندم به شمار می رود. آب این بند بعد از آبیاری باغات زمین های زراعتی غزنی در ساحه دو آب به رود گردیز و صل می شود.

پروژه آبیاری بندسرده غزنی به کمک شوروی سابق ساخته شده بود. در این پروژه انواع غلات از شیوه های کشت و زرع بسیار پیشرفته استفاده می شد و نحوه استفاده از تخم های اصلاح شده کود های شیمیایی و حیوانی سموم دفع آفات نباتی در زراعت دهقانان غنی را نیز آموزش می داند.

در پروژه ی فارم خواجه نور غزنی صاصل دهی آن خیلی بیشتر از مزارعی دیگر بخش زراعتی افغانستان بود که در بخش های زراعتی از شیوه های بسیار قدیمی زراعت استفاده می گردید. احیای دوباره این پروژه بزرگ زراعتی باعث بو جود آوردن اماکن مرطوب در بهبود محیط زیست غنی می شود و هم استفاده از روش های جدید مدرن امروز امیدواری را به آینده از تولیدات این پروژه بزرگ در حد مطلوب تامین به خودکفای خواهد کرد.

در گذشته در این فارم زراعتی ده ها متخصص زراعت و آبیاری و در حدود چهار هزار نفر کارگر و دهقان مصروف کار بودند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.