پایان کار محمد فهیم با "مرگ طبیعی" یا "حذف فیزیکی"؟

مارشال محمد فهیم، مشاور ارشد کرزی، چهره برجسته ضد استعمار و ضد طالبان، در سن 57 سالگی، تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به طور مشکوک و به دلیل بیماری نامعلومی درگذشت. در این رابطه رسانه های غربی گزارشات جنجالی را منتشر کرده اند که جای بحث و بررسی دارد.

به گزارش "این پایگاه"، مرگ ناگهانی مارشال محمد فهیم، آن هم در زمان بحران سیاسی افغانستان و زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در حال حاضر به تیتر اول روزنامه های سراسر جهان تبدیل شده است.
Washington Post
این منبع غربی، در رابطه با مرگ این چهره سیاسی افغان اینگونه اظهار نظر کرده است که، "وی طبق اعلام کاخ ریاست جمهوری به دلیل بیماری نامعلومی جان خود را از دست داد". این روزنامه در ادامه در رابطه با شخصیت سیاسی این فرد نوشته است که : "افغانستان یک چهره جنجالی و بحث انگیز خود را از دست داد، کسی که نفوذ بسیار زیادی در دستگاه امنیتی این کشور داشت و بعد از خروج نیروهای امریکایی می توانست یکی از قطب های اصلی قدرت در کشور باشد".
به گزارش "واشنگتن پست"، زندگی محمد فهیم از سال 2002 زمانی که به عنوان وزیر دفاع و در ادامه به عنوان مشاور رئیس جمهور خدمت خود را ادامه داد، تغییرات زیادی کرد و طبق گزارشات دریافتی ارتباط وی با منابع قدرت داخلی و خارجی بسیار نزدیک شد و از لحاظ مالی و سیاسی بسیار قدرت گرفت. در این گزارش در رابطه با قدرت بی حد و اندازه محمد فهیم که به "مرد سایه سیاست افغان" تشبیه کرده، اینگونه اعلام شده است که "قدرت نفوذ سیاسی و امنیتی وی به حدی در افغانستان زیاد بود که سود و منفعتش کمتر از تهدیدات آن بود." این نوشته واشنگتن پست نشان می دهد مرگ محمد فهیم یک مرگ طبیعی نبوده است، بلکه پشت این رویداد بطور حتم بازی سیاسی وجود دارد که وجود و فعالیت محمد فهیم یک مانع اصلی در این فرایند بوده است، چرا که در گزارشات خود دائماً از فعالیت های بی سر و صدای محمد فهیم در انتخابات ریاست جمهوری ذکر کرده که برای غربی ها مشخص نبوده در آینده افغانستان چه نقشی قرار بود ایفا کند.
واشنگتن پست در ادامه گزارش خود اینگونه نقش محمد فهیم را در دستگاه امنیتی افغانستان تخریب می کند که "در سال 2002، در زمان تشکیل ارتش جدید افغانستان، بودجه فروانی برای رشد این نهاد تعیین شد که محمد فهیم به عنوان وزیر دفاع بیشترین سود را از این فرایند برده است".
در ادامه، تخریب این چهره سیاسی را اینگونه تکمیل کرده است که "پست های نظامی و درجاتی که کرزی به وی اعطا کرده بود، در ردیف قوانین و مقررات نظامی نبوده و این موضوع نگرانی بسیاری از دیپلمات های خارجی را نیز تقویت کرده بود تا آنجا که حتی برخی مقامات و دیپلمات های غربی در جلسات خصوصی نگرانی خود را از تقویت قدرت محمد فهیم نیز ابراز کرده بودند.
CNN
CNN در راستای انتشار خبر فوت محمد فهیم از وی به عنوان "مرد بانفوذ سیاست افغانستان" یاد کرده است و در ادامه، گزارش خود را اینگونه تکمیل می کند که خبر فوت این چهره سیاسی بصورت ناگهانی در وب سایت رسمی ریاست جمهوری منتشر شد، اما هیچ نشانه ای از علت بیماری و مکان فوت وی ذکر نشده است. این منبع به نقل از گزارشات خبری امریکایی اعلام کرده است که محمد فهیم به واسطه قدرت گرفتن کرزی، در دولت وی از نفوذ زیادی برخوردار شد اما تا قبل از آن در ایالت خود یک رهبر محلی بیش نبود.
Aljazeera
الجزیره در گزارش خود از تاثیرات مرگ محمد فهیم بر آینده سیاست افغانستان گفته است، که مهم ترین آن را بحران نژادی در دستگاه امنیتی افغانستان خوانده است. به اعتقاد این منبع خبری، بر خلاف رسانه های غربی، محمد فهیم چهره مثبت و بخشنده ای در افغانستان داشته است، تفکرات و طرح های سیاسی و امنیتی وی در این 13 سال برای دولت کرزی بسیار موثر بوده و کشور بحران زده ای همچون افغانستان در نبود چنین مهره فعالی ضربه زیادی در آینده خواهد دید.
الجزیره در گزارش خود موضوع قابل بحثی را فاش کرده است که خبر از یک بازی سیاسی انتخاباتی در دستگاه کرزی می دهد، " فهیم چند روز قبل از مرگ خود اعلام کرد که در فرایند انتخابات ریاست جمهوری از عبدالله عبدالله حمایت خواهد کرد" ، این منبع دلیل این تغییر موضع سیاسی را باقی ماندن در عرصه سیاست اعلام کرده که البته در ادامه امده است که چنین تغییری از قبل هم پیش بینی می شده است چرا که در انتخابات گذشته نیز محمد فهیم همین سیاست را در پیش داشته است.
الجزیره در رابطه با انگیزه فعالیت های سیاسی محمد فهیم نوشته است که وی شدیداً در تلاش بود تا همیشه در قدرت باقی بماند چه با کرزی و چه با عبدالله عبدالله چرا که وی را یک سیاستمدار تشنه قدرت می نامند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.