ضعف دستگاه اطلاعاتی افغانستان عامل اصلی بی ثباتی در این کشور می باشد

در این گزارش برخی حقایق در رابطه با عدم همکاری و رقابت دستگاه های اطلاعاتی مختلف در افغانستان بحث شده است که طبق اعلام ژنرال های امریکایی همین موضوع عامل اصلی ادامه دار بودن جنگ در افغانستان است.

به گزارش "این پایگاه" به نقل از "دیلی تایمز"، در حال حاضر می توان گفت، در میان بحران های کنونی افغانستان، ضعف آژانس های اطلاعاتی افغان، امریکا و ناتو موضوع پنهانی نیست، چرا که این سرویس ها در جریان 13 سال جنگ داخلی، همیشه موفق به جمع آوری اطلاعات درست نبوده اند و اکثراً اطلاعات نادرست این سرویس های جاسوسی بوده که موجب اتخاذ تصمیم غلط سیاستمداران و فرماندهان ارتش شده و در ادامه مرگ غیر نظامیان زیادی در جریان مبارزه با تروریست ها در مرزهای شرقی را به همراه داشته است.
یکی از مهم ترین اشکالات دستگاه اطلاعاتی در افغانستان این است که، سرویس های اطلاعاتی، اکثر داده های خود را از طریق روزنامه، اینترنت و اخبار محلی جمع آوری می کنند، چرا که منابع جاسوسی آنها در افغانستان به حد کافی قابل اعتماد نیستند و اطلاعات انها در مورد فعالیت گروه های تروریستی نیز مورد مطلوب نمی باشد و گاهاً جهت دار است، از طرفی برخی شرکت های خصوصی جاسوسی نیز هستند که برخی سازمان های اطلاعاتی برای گمراه کردن سایر آژانس ها از انها استفاده می کنند و اطلاعات گمراه کننده ای به انها ارائه می دهند، لذا این شرکت ها نیز قابل اعتماد نیستند.
در اکتبر 2013 بود که آژانس اطلاعاتی انگلیس، MI6، پرده از این ضعف اطلاعاتی برداشت و تهدید جدی کرد که در صورت خروج نیروهای غربی از افغانستان، خلأ جدی در سیستم اطلاعات کشور بوجود خواهد آمد، که تروریست ها از این ضعف قدرت زیادی کسب خواهند کرد و حتی تهدیدات بین المللی نیز تقویت خواهند شد.
از اسناد و شواهد پیداست که ارتباط خوبی میان دستگاه اطلاعات افغان و امریکا در این 12 سال وجود نداشته و در طی این چند سال نتوانستند اطلاعات دقیق و جامعی از فعالیت تروریست ها در مرزهای شرقی و جنوبی افغانستان جمع اوری کنند، حتی دستگاه های اطلاعاتی سایر کشورها از جمله، ناتو، انگلیس و ... در کنار CIA نتوانستند فعالیت سرویس اطلاعات پاکستان (ISI) را کنترل کنند و یا مانع تحرکات جاسوسان پاکستانی شوند.
از طرفی سرویس های اطلاعاتی چین و روسیه نیز مانعی در افغانستان برای فعالیت های اطلاعاتی امریکایی ها شده اند، می توان گفت به نوعی جنگ اطلاعاتی میان سرویس های جاسوسی این کشورها در افغانستان سال های متوالی شکل گرفته است.
در این گزارش همچنین به این نکته نیز اشاره شده است که، از زمان آغاز جنگ افغانستان، شکست سیاست خارجی امریکا موجب بروز مشکلات زیادی در این کشور شد که در این میان ضعف دستگاه اطلاعاتی تاثیر زیادی داشته است، چرا که فرماندهان ارتش ناتو در افغانستان بدون داشتن اطلاعات کافی نمی توانستند عملیات های ضد تروریستی پیش بینی شده را انجام دهند اما در نهایت این کمبود تا آخرین سال حضورشان نیز ادامه داشت.
ژنرال مایک فلن، فرمانده امریکایی در افغانستان، در ژانویه 2010 در یک گزارش اطلاعاتی تمام ضعف های همکاری دستگاه های اطلاعاتی را در افغانستان لیست کرد و تمام شکست های عملیات های اطلاعاتی را نیز در آن گزارش منتشر کرد. از این دسته گزارشات توسط ژنرال های مختلفی منتشر شده است، 2 ماه گذشته نیز گزارش مشابه از طریق دستگاه امنیتی امریکا منتشر شد و تهدیدات ناشی از تقویت قدرت القاعده و طالبان را مورد توه قرار داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.