حضور ۱۳ ساله نظامیان خارجی دستاوردی برای افغانستان نداشت

عضو مجلس سنای افغانستان با اشاره به خروج نظامیان سوئدی از ولایت «بلخ» در شمال این کشور اظهار داشت: نظامیان کشورهای خارجی اکنون بدون دست‌آورد خاصی در حال خروج از افغانستان هستند.

«محی‎الدین منصف» عضو مجلس سنای افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: خروج نظامیان سوئدی همانند نظامیان استرالیایی، کانادایی و لهستانی بدون دستاورد است.

وی افزود: نظامیان خارجی در حالی از افغانستان خارج می‎شوند که به تعهدات خود در قبال این کشور عمل نکرده و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را در حالت نابسامانی نسبی واگذار می‎کنند.

منصف تأکید کرد: نیروهای خارجی پس از آنکه وارد افغانستان شده بودند به جامعه جهانی و ملت این کشور وعده همکاری و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را داده بودند.

به باور وی، نظامیان خارجی به این وعده‎های خود عمل نکرده و نیز نخواهند کرد، زیرا از سال 2001 میلادی تاکنون تمام دستاوردهای آنان برای ملت افغانستان مشخص شده است.

این عضو مجلس سنای افغانستان تصریح کرد: نظامیان خارجی اگر می‎خواستند، با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان کمک می‎کردند زیرا در 13 سال گذشته بهترین زمینه همکاری را در اختیار داشتند.

به اعتقاد وی، اگر حضور این نظامیان در افغانستان تمدید نیز می‎شد، برای آینده افغانستان تفاوتی نمی‎کرد، زیرا آن‎ها تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را در دستور کار خود نداشتند.

این سناتور افغان تصریح کرد: نیروهای امنیتی و دفاعی افغان هم‎اکنون محتاج تجهیزات نظامی هستند در غیر آن صورت قادر به تأمین امنیت دائمی این کشور نخواهند بود.

منصف در ادامه سخنان خود اظهار داشت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور توانایی خود را به نمایش گذاشتند.

وی معتقد است که این نظامیان در صورتی که تجهیز شوند، قادر به از بین بردن تروریسم نیز از این کشور خواهند بود.

این عضو مجلس سنای افغانستان در پایان از دولت افغانستان خواست تا با رایزنی مانع خروج برخی تجهیزات کاربردی از خاک افغانستان شوند.

به باور وی، در صورتی که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تجهیزات نظامیان خارجی را به دست آورند، قادر به کیفی سازی فعالیت‌های خود خواهند شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.