راز و رمزهای تغییرات درهرم قدرت عربستان و پیامدهای آن

روزنامه ˈ رأی الیوم ˈ در گزارشی در خصوص تغییرات اخیر در هرم قدرت در عربستان نوشت : این تغییرات با این حجم و در این زمان به خصوص سوال های زیادی بر می انگیزد و باید منتظر واکنش برکنار شده ها و حامیان آن ها نسبت به این تغییرات باشیم .

رأی الیوم نوشت : تظاهرات بهار عربی در مصر ، تونس و لیبی باعث تغییر نظام حاکم در این کشورها شد اما بهار عربی درعربستان با تغییرات و اقدامات پیشگیرانه ، جابجایی یا برکناری مقام ها و تغییر شمار زیادی از مقام های این کشور آغاز شده است .

این روزنامه در ادامه نوشت : تاریخ 80 ساله عربستان به هیچ وجه شاهد چنین تغییراتی طی یک سال در هرم قدرت نبوده است زیرا عربستان کشوری است که تغییرات در آن به دلیل ترس از تبعات و پیامدهای منفی آن و همچنین برای جلوگیری از درگیری ها و اختلاف میان شاخه های مختلف خاندان حاکم ، به کندی صورت می گیرد .

این روزنامه در خصوص تغییرات و جابجایی مقام ها در عربستان نوشت : طی مدت اخیر شاهزاده ˈ محمد بن فهد ˈ از امارت ˈالمنطقه الشرقیهˈ برکنار و شاهزاده ˈ سعود بن نایف ˈ جایگزین وی شد ، شاهزاده ˈ خالد الفیصلˈ که امیر مکه بود ، به وزارت آموزش و پرورش رفت و شاهزاده ˈ مشعل بن عبداللهˈ پسر پادشاه عربستان جایگزین او شد ، شاهزاده ˈ عبدالعزیز بن ماجدˈاز امارت مدینه منوره برکنار شد و شاهزاده ˈ فیصل بن سلمان ˈ پسر ولی عهد عربستان جایگزین او شد و اینگونه می بینیم عربستان طی این مدت شاهد تغییراتی ناگهانی در سطوح سیاسی بوده است که مهم ترین این تغییرات تعیین ˈ مقرن بن عبدالعزیز ˈ به عنوان ولی عهد و برکناری شاهزاده ˈ بندر بن سلطان ˈ رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان و همچنین معاف داشتن ˈ عبدالعزیز بن فهد ˈ از وزارت و تعیین شاهزاده ˈ محمد بن سلمان ˈ پسر ولی عهد عربستان به عنوان جانشین او است .

رآی الیوم اضافه کرد : شاید تغییرات ناگهانی در وزارت دفاع عربستان مهم ترین این تغییرات باشد که در جریان این تغییرات شاهزاده ˈسلمان بن سلطان بن عبد العزیزˈ از معاونت وزارت دفاع برکنار شد.

مهم ترین نکات قابل توجه در وزارت دفاع عربستان عبارت است از :

نخست اینکه همه تغییرات در وزارت دفاع عربستان بر اساس پیشنهاد وزیر دفاع یعنی شاهزاده ˈ سلمان بن عبدالعزیز ˈ بوده است و این نشان می دهد وی می خواهد نهادهای نظامی عربستان به طور کامل تحت کنترل و نظارت دقیق وی باشند .

دوم : تمامی فرزندان شاهزاده ˈ سلطان بن عبدالعزیز ˈ ولی عهد و وزیر دفاع سابق عربستان از منصب وزارت و مناصب بالا برکنار شده اند البته جزشاهزاده ˈ فهد بن سلطان ˈامیر تبوک و در این میان خالد و بندر و در نهایت سلمان برکنار شده اند .

سوم :پس از کنار گذاشتن شاهزاده ˈ عبدالعزیز بن فهد ˈ به عنوان وزیر کشور و برادرش ˈمحمد بن فهدˈ از امارات ناحیه نفت خیز ˈالمنطقه الشرقیهˈ ، همه پسران شاه ˈفهد بن عبدالعزیزˈ پادشاه سابق عربستان از پست های اصلی عربستان کنار گذاشته شدند .

چهارم : پادشاه و سه نفر دیگردر این تغییرات اخیر در عربستان نقش دارند و آن سه نفر نیز عبارتند ازشاهزاده ˈ سلمان ˈ ولی عهد و وزیردفاع ، شاهزاده متعب بن عبد الله ˈ پسر پادشاه و فرمانده گارد ملی عربستان و هم پیمان وی ˈ خالد التویجری ˈرییس دیوان پادشاهی .

ناظران در عربستان می گویند توافقی میان ˈ عبدالله بن عبدالعزیز ˈپادشاه عربستان و ولی عهدش برای پاکسازی دولت و حکومت و نهادهای نظامی صورت گرفته است تا فساد و امتیازهای موجود در این نهادها از میان برود و همچنین هدف از این تغییرات تثبیت جایگاه و موقعیت فرزندان پادشاه کنونی و ولی عهد در پست های حساس کشور و وارد کار کردن شاهزاده های درجه دو و درجه سه و همچنین بازسازی نهادهای نظامی با ساختاری نو است .

رأی الیوم در ادامه افزود : شواهد و قرائنی وجود دارد که تاکید می کند به زودی شاهد تغییر و تحولات دیگری در خصوص جابجایی پست ها خواهیم بود و به احتمال زیاد مقام های عربستان در پی یافتن مقامی بزرگ برای بزرگترین پسر پادشاه عربستان اند و پیش بینی می شود شاهزاده ˈعبد العزیز بن عبد اللهˈپسر پادشاه، وزیر امور خارجه عربستان شود .

این روزنامه در پایان نوشت : تغییرات در عربستان بدون اعتراض نخواهد ماند و قطعا باعث ایجاد اختلافاتی می شود زیرا قبلا هم شاهد چنین اعتراض هایی و استعفای برخی از هیئت بیعت بوده ایم اما قطعا عاملان این تغییرها تصمیم نهایی خود را گرفته اند .

بر اساس دستور اخیر پادشاه عربستان، سپهبد یکم ستاد ˈحسین بن عبدالله بن حسین القبیلˈ رئیس ستاد کل بازنشسته می شود.

سپهبد ستاد ˈعبدالرحمن بن صالح بن عبدالله البنیانˈ جانشین رئیس ستاد کل به درجه سپهبد یکم ستاد ارتقاء درجه می یابد و رئیس ستاد کل می شود.

سپهبد ستاد ˈفیاض بن حامد بن رقاد الرویلیˈ فرمانده نیروی هوایی به جانشینی رئیس ستاد کل تعیین می شود.

سرلشکر خلبان ستاد ˈمحمد بن احمد بن عبدالرحمن الشعلانˈ جانشین فرمانده نیروی هوایی به درجه سپهبد ستاد ارتقاء می یابد و به فرماندهی نیروی هوایی تعیین می شود.

سهپبد ستاد ˈدخیل الله بن احمد بن محمد الوقدانی ˈفرمانده نیروی دریایی بازنشسته می شود.

سرلشکر ستاد نیروی دریایی ˈعبدالله بن سلطان بن محمد السلطان ˈ جانشین فرمانده نیروی دریایی به درجه سپهبد ستاد ارتقاء می یابد و فرمانده نیروی دریایی می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.