دور دوم انتخابات، کاستی هایی که نباید تکرار شوند

دور اول انتخابات ریاست جمهوری با موفقیت برگزار شد و نتیجه آن حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای بود. دور اول انتخابات برای مردم افغانستان یک موفقیت بزرگ بود. اما این دور نیز با مشکلات و چالش هایی همراه بود. تمام شدن زود هنگام اوراق رای دهی در برخی از مناطق، نرسیدن دوباره اوراق رای دهی، تقلب در شماری از مراکز رای دهی، دست داشتن شماری از کارمندان در تقلب ها، و.... مشکلاتی که بود که انتخابات دور اول را با سئوال هایی مواجه ساخته بود.

فاصله نزدیک این دو انتخابات حد اقل این خوبی را دارد که همه انتقادها و چالش ها و ضعف ها و کاستی ها و در کنار آن نقاط قوت به حال خود تازه است. حافظه مسئولین هنوز هم انتقاداتی که از دور اول انتخابات وجود داشته را در خود دارد و به تبع آن، مسئولین باید برای از بین بردن ضعف ها و کاستی ها آمادگی لازم را داشته باشند. قانونا کمیسیون مستقل انتخابات می بایست آمادگی برگزاری دور دوم انتخابات را می داشت تا به زودی دوسیه انتخابات افغانستان پایان می یافت و مردم از نگرانی و تبعات طولانی شدن انتخابات رها می شدند. انتخابات افغانستان ماه ها وقت را  در بر گرفته است. در حالی که همه مسایل به نوعی به انتخابات ربط می گیرند و از بازار گرفته تا سیاست  و اجتماعی به نتایج انتخابات چشم دوخته اند، قضیه انتخابات می بایست به زودترین فرصت پایان یابد.

نزدیک بودن فاصله زمانی دو انتخابات سبب می شود که بهانه ای برای تکرار نواقص و کاستی های دور اول انتخابات باقی نماند. در این دور که تنها دو نامزد در رقابت های انتخاباتی حضور دارند، محدود بودن نامزدها نیز زمینه ای می باشد برای اینکه از جنجالها تا حدودی کاسته شود. بنابراین نمی توان بهانه ای برای کمبود اوراق رای دهی، زود خلاص شدن اوراق، تکمیل نشدن دوباره  اوراق رای دهی تکرار شود. دخالت کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در تقلبات و تخلفات انتخاباتی نیز به هیچ صورت نمی تواند توجیه پذیر باشد. نهادی همچون کمیسیون مستقل انتخابات که پروسه ملی انتخابات را برگزار می کند، و حساسیت ویژه ای در مورد این پروسه وجود دارد، می باید توان استخدام کارمندان مناسب و شایسته را داشته باشد و معیارها و ابزارهای لازم برای تفکیک افراد شایسته از ناشایسته را داشته باشد. دخالت کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات تا این حد در تخلفات انتخاباتی برای کمیسیون مستقل انتخابات گران تمام می شود. نهادی مستقل که باید اساسی ترین مسئله روز افغانستان را کنترول و مدیریت نماید، اگر با چنین وضعی مواجه شود، اتوریته و مشروعیت آن با سئوال مواجه خواهد شد.

البته نهادهای ملی دیگر، همانند نهادهای امنیتی و همچنین نامزدان ریاست جمهوری و تیم های آنان نیز باید در برگزاری انتخاباتی شفاف، عادلانه و قانونی سهم خود را ادا نمایند. این نهادها و همچنین نامزدان انتخابات می توانند با همکاری و راهنمایی و کمک به برگزرای انتخابات شفاف هم سهم خود را ادا نمایند و هم در جهت تقویت کمیسیون مستقل انتخابات کار نمایند.

افغانستان هنوز در آغاز راه دموکراسی قرار دارد و نهادینه شدن و تقویت دموکراسی در افغانستان نیاز به همت همه نهادها و افراد دارد. هر فرد افغان باید در راه برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه همت نماید. و کمیسیون مستقل انتخابات نیز این بار بهتر از هر باری، سعی نماید تا کاستی های دور اول انتخابات به هیچ صورت تکرار نشود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.