شماری از فرهنگیان خواستار ایجاد اتحادیه شدند

شماری از استادان عرصه زبان و ادبیات، شاعران، نویسندگان و پژوهشگران افغانستان با معاون اول ریاست جمهوری در سالن کنفرانس های قصر صدارت دیدار و پیرامون وضعیت موجود فرهنگی در کشور گفتگو کردند.

در این دیدار محمد یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری در آغاز طی سخنانی به فرهنگ پربار و غنامند گذشته افغانستان اشاره کرد و گفت که حضور شما در این نشست برای درک وضعیت موجود فرهنگی کشور است و برنامه سیاسی نیست و از این که فرصت دیدار و آشنایی با شما بزرگان و اساتید عرصه شعر و ادبیات افغانستان دست داده است، صمیمانه خوشحال هستم.

معاون اول ریاست جمهوری گفت: جایگاه شما پیشتازان فرهنگ افغانستان در میان مردم ما مشهود است ولی می خواهم در این فرصت اندک باقیمانده این احساس پیدا شود که فرهنگیان ما در دولت درک می شوند.

معاون اول ریاست جمهوری نبود یک برنامه راهبردی را برای فرهنگ افغانستان یکی از دلایلی دانست که سبب شده است ما در این سال ها پیشرفتی در زمینه اعتلای فرهنگی نداشته باشیم.

معاون اول ریاست جمهوری به فرهنگیان حاضر در این دیدار اطمینان داد که از داعیه شما در زمینه کار برای انکشاف و توسعه فرهنگی در افغانستان حمایت می کنم و آماده همکاری در این زمنیه می باشم

در این نشست صفیه صدیقی، سیمین غزل حسن زاده، استاد شجاع خراسانی، استاد نجیب منلی، غفور لیوال، استاد خالده فروغ، قنبرعلی تابش، استاد حسین یمین، یاسین نگاه، حبیب الله رفیع و گلنور بهمن طی صحبت های کوتاهی به مشکلات موجودی که فرا راه جامعه فرهنگی افغانستان قرار دارد، اشاره کردند.

ایجاد اتحادیه سراسری شعرا و نویسندگان افغانستان، ایجاد نهاد ملی برای تحقیق و پژوهش ادبی و کار برای ایجاد ادبیات ملی در افغانستان، تدوین سیاست فرهنگی برای ادامه کار مثمر فرهنگی در کشور، باز گرداندن جایداد های اتحادیه نویسندگان افغانستان و اتحادیه سراسری خبرنگاران افغانستان، از شمار مسایل مهمی بودند که در صحبت های سخنرانان در این مجلس مطرح شدند.

در پایان قرار شد تا کمیسیونی با شرکت تعدادی از استادان، شاعران و نویسندگان کار برای تدوین طرح سیاست فرهنگی افغانستان را آغاز کندتا بر بنیاد آن دست به ایجاد نهادی ملی برای انکشاف و تعالی فرهنگی در کشور زد.

همچنین محمدیونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری، در ادامه دیدار هایش در سالون کنفرانس های قصر صدارت با مجموعه ای از روشنفکران و استادان داشگاه ولایت پروان ملاقات کرد.

در این دیدار مشکلات موجود در دانشگاه ولایت پروان، و عدم تطبیق برنامه همبستگی ملی در شهر چاریکار ولایت که سیمایی نیمه شهری و نیمه دهاتی دارد، به معاون اول ریاست جمهوری ارایه گردید.

معاون اول ریاست جمهوری از این که ولایت پروان امروز دارای یک دانشگاه است و در آن بیش از شش هزار تن از فرزندان کشور درس می خوانند اظهار مسرت و شادمانی کرد و گفت که این جوانان اند که با فهم و دانش و مهارت های شان سرنوشت آینده کشورشان را رقم می زنند.

معاون اول ریاست جمهوری به روشنفکران و استادان دانشگاه پروان اطمینان داد که به مشکلات موجود در آن ولایت رسیدگی خواهد شد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.