موتور کشتار انسانها را خاموش کنید!

روز گذشته یک انفجار مرگبار جان قریب به صد تن را در بازاری در ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا گرفت.

وزارت دفاع افغانستان اعلام‌کرد که در انفجار صبح روز، سه‌شنبه، ٢٤ سرطان ، در ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا در جنوب شرق افغانستان، ۸۹ تن کشته و ۴۲ نفر زخم برداشتند.  به گفته سخنگوی وزارت دفاع بیشتر ۸۹ جسدی که از زیر آوار بیرون آورده شده‌اند، زنان و کودکان بوده‌اند. طبق گذارشها این ولسوالی هم مرز با وزیرستان پاکستان جای که شبکه حقانی فعالیت دارد می باشد و در هفته های قبل نیز مهاجمان انتحاری تلاش کردند عزیزالله فرمانده محلی پلیس که نقش مهمی در تامین امنیت پکتیکا و مقابله با شبکه حقانی دارد را به قتل برسانند. متاسفانه در این اواخر بار دیگر ترورها و بمب گذاری ها به هدف کشتار افراد بی گناه را شاهدیم.

گروه های تروریستی با بی رحمی تمام موترهای بمبگذاری شده را  برای هدف قرار دادن مقامات و مردم عادی منفجر می سازند و اینگونه موتور کشتار انسانها را روشن نگاه می دارند. غیر نظامیانی که در این حادثه جان باختند بازاریان و شهروندان عادی بودند که مشغول خرید روزانه در بازار گران ماه رمضان افغانستان بودند. شاهدان عینی گفته اند راننده موتر حامل مواد منفجره پیش از انفجار با سرعت زیاد در داخل شهر رانندگی کرده و با چند تن تصادف کرده بود. پلیس این خودرو را به دلیل نقض قوانین ترافیکی، مورد تعقیب قرار می‌دهد و راننده، خودرو را در داخل یک بازار مزدحم که مشتریان زیادی برای خریداری عید رمضان آمده بودند، منفجر می‌کند.

کشتار غیر نظامیان در افغانستان در یک دهه گذشته موجب نگرانی جدی مردم افغانستان و دولت این کشور بوده و زندگی را بر مردم سخت و تلخی کرده است. در ین سالها مخالفان مسلح هزاران شهروند غیر نظامی افغانستان را در میادین جنگ، حملات انتحاری، بمب گذاری کنار جاده ای، کشاندن جنگ به مناطق مسکونی و ... به قتل رسانده اند. با وجود هشدارها و درخواستهای مردم، مجامع بین المللی و دولت افغانستان مبنی بر جلو گیری از کشتار افراد ملکی این گروه های مسلح مخالف دولت نه تنها به کاهش این تلفات اهتمام نداشته اند که همچنان آمار تلفات غیر نظامیان رو به افزایش است. متاسفانه ولایت های جنوبی افغانستان از ولایات نا امن کشور به شمار می رود در برخی مناطق این ولایات مخالفان مسلح دولت به صورت گسترده فعالیت  می کنند. حملات انتحاری، کارگذاری ماین های کنارجاده ای و قتل های سازمان دهی شده از عوامل اصلی ناامنی در این مناطق است. براساس آمارهای ارایه شده، در جریان چند سال گذشته، بیشترین آمار تلفات افراد ملکی در جنوب کشور، ناشی از انفجار های تروریستی بوده است.

گروه های مدعی اسلام و پیروی از آموزه های این دین همواره سعی می کنند با عنوان کرد جهاد علیه بیگانگان توجیهی برای اعمال ضد انسانی خود دست و پا کنند اما با مراجعه به قران و ایات مبارکه آن نمی توان توجیهی برای اعمال خرابکارانه این گروه ها دست و پا کرد. در قرآن جهاد در هشت عنوان آمده است که هیچ کدام این موارد کشتار کودکان و زنان و مردان بی گناه را جایز نمی دانند و ما در قرآن چیزی بنام جهاد با کودکان سالخوردگان و افراد عادی و ملکی نداریم. این درحالیست که مخالفان مسلح بارها وبارها کودکان بی دفاع و زنان و مردان بی دفاع مسلمان را مورد هدف قرار داده و رو در رو به سمت آنان آتش گشوده اند.

اما پرسش مهم و اساسی این است که براستی چه توجیهی برای چنین اعمالی در متون دینی و اسلامی می توان دست و پا کرد و اصولا جهاد در قران چه شرائطی دارد و آیا کشتار کودکان هم نوعی جهاد است و آن هم جهاد با کودکان؟! با توجه به آیات قرآن ما هشت نوع جهاد می توانیم داشته باشیم که در آیات مختلف یا آوری شده است. 1- جنگ با مشرکان [توبه/36] 2- جنگ با کفار [همان/123] 3- جنگ با اهل کتاب [همان/29] 4- جنگ با منافقان [تحریم/9] 5- جنگ با اهل بغاوت [حجرات/ 9] 6- جنگ برای رهایی مستضعفان از ظلم حاکمان جور [نسا/75] 7و8- دفاع و مقابله به مثل در برابر هر گروهی که قصد تعرض و جنایت را داشته باشند. در هیچ کدام از این موارد در قرآن مجوزی برای کشتار کودکان و بی گناهان داده نشده است. حتی جهاد در برابر کفار، مشرکان و اهل کتاب هم در صورتی نیست که آنان با موافقت دولت اسلامی و در چارچوب قوانین آن کشور داخل کشور اسلامی و با توافق دولت اسلامی در آن کشور حضور داشته و زندگی کنند و مالیات بدهند. زیرا این دسته می شود کافر ذمی و جهاد مربوط به انان نمی شود.

به هر حال هرچه در قران و سنت اسلامی تعمق و غور شود هیچ مجوزی برای کشتار مردم بی گناه یافت نمی شود. بلکه آنان که قوانین اسلامی را زیر پا گذاشته و بر خلاف آنان کشتار می کنند اهل بغاوت اند و باید مسلمانان با این گروه وارد جهاد شوند. در قرآن  به حقوق کودکان بسیار اهمیت داده شده و همگان را از تجاوز به حقوق آنان منع کرده است چه رسد به اینکه آنانرا بکشند و حیات را از آنان سلب کند. قرآن  کریم مسلمانان را از کشتن فرزندانشان به خاطر فقر و املاق نهی می کند و در آیه ای در سفارش حق و مال کودک یتیم آمده است، که هرگز به مال یتیم نزدیک مشوید (و در آن دخل و تصرف مکنید) مگر آنکه راه خیر و طریق بهتری – به نفع یتیم- مورد نظر دارید تا آنکه به حد بلوغ و رشد برسد. در آیه ی شریفه 82 سوره کهف، در آنجا که حضرت خضر علت کارهای خود را بر موسی (ع) منکشف ساخت، علت تعمیر دیوار فروریخته را این چنین بیان کرد: و اما آن دیوار از آن دو یتیم در آن شهر بود که پدری صالح داشتند و زیر آن گنجی برای آن دو نهفته بود، خدایت خواست تا به لطف خود آن اطفال به حد رشد و بلوغ برسند و خودشان گنج را استخراج کنند.

چنان که واضح است قرآن مجید به توجه به کودکان و حقوق کودکان بسیار اهمیت داده است. و از آیات مذکور و دیگر آیات مشابه بر می آید که خداوند کودکان و حقوق آنها و عدم ظلم به آنانرا مهم و مورد توجه قرار داده است. حتی اگر کودکان جرم یا خطایی مرتکب شوند، با توجه به آیات قرآن بیش از هر قشری نیازمند مدارا و رعایت می باشند. این است که در قانون مجازات اسلامی برای کودکان تعزیر فقط در جهت تادیب آنان، در نظر گرفته شده است نه بیش از ان. اکنونیی آیا در کشتار افراد بی گناه و کودکانی که توسط طالبان در افغانستان انجام می شود مجوز شرعی وجود دارد؟ آنچه که در قرآن و سنت آمده است چنین مجوزی دیده نمی شود.

اگر کسانی که مرتکب چنین جنایت های تکان دهنده می شوند از اعضای گروه های مدعی جهاد در افغانستان نیستند باید برای مردم واضح و روشن بیان شود تا مردم بدانند عاملین اصلی این گونه جنایت های تکاند دهنده ضد بشری در افغانستان چه گروه های اند. بدون شک دشمنان این آب و خاک و دشمنان ساکنان این سرزمین چنین ظلم های نابخشودنی را در حق شهروندان عادی این کشور روا می دارند. بایسته است دولت مردان بویژه نهادهای امنیی بیش از پیش در تامین امنیت شهروندان جدیت به خرج دهند اجازه ندهند اینگونه شهروندان کشور قربانی جنایت های تروریستی گردند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.