مخالفت مجلس نمایندگان با اعضای پیشنهادی برای کمیسیون نظارت بر قانون اساسی

رئیس جمهور کرزی سه عضو از هفت عضو کمیسیون نظارت بر قانون اساسی را به منظور گرفتن رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی‌کرد که هر سه عضو این نهاد، رای اعتماد نگرفتند.

در نشست روز شنبه (۲۸ سرطان) مجلس نمایندگان ۱۴۹ نماینده از کل ۲۴۹ نماینده حضور داشتند که هیچ یک از این سه نفر نتوانستند که ۵۰+۱ رای از نمایندگان حاضر را بگیرند.
براساس ماده صد و پنجاه وهفتم قانون اساسی، «کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی مطابق به احکام قانون تشکیل می‌گردد.»«اعضای این کمیسیون از طرف رئیس جمهوری به تایید مجلس نمایندگان تعیین می‌گردند.»
بعد از تصویب قانونی اساسی در سال ۱۳۸۲ این کمیسیون هفت سال بعد در سال ۱۳۸۹ بعد به مجلس نمایندگان معرفی شد.
آقای کرزی، «گل رحمن قاضی» رئیس سابق، «محمد امین احمدی» و «محبوبه حقوق‌مل» از اعضای سابق این کمیسیون را مجدداً انتخاب و رسما توسط «محمد یونس قانونی» معاون اول رئیس جمهوری به مجلس نمایندگان معرفی شدند.
گل رحمان قاضی خطاب به مجلس نمایندگان گفت که رئیس جمهور کرزی با دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز درباره معرفی این سه عضو مشورت کرده که آنان نیز با معرفی این سه تن موافق بوده‌اند.
محبوبه حقوق‌مل قبل از اینکه به عنوان عضو کمیسیون مستقل نظارت بر قانون اساسی معرفی شود، استاد دانشگاه کابل و عضو سابق مجلس سنا بود. گل رحمان قاضی، استاد دانشگاه کابل و رئیس سابق اتحادیه حقوقدانان، محمد امین احمدی، رئیس دانشگاه خصوصی ابن سینا و عضو سابق کمیسیون قانون اساسی بود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.