نشست ناتو درباره افغانستان؛ بودن یا نبودن

کمتر از بیست روز دیگر سران کشورهای عضو ناتو در شهر ولز انگلیس گرد هم می آیند تا درباره موضوعات مختلف از جمله سرنوشت نیروهای این سازمان در افغانستان بحث و تبادل نظر نمایند.

ماموریت جنگی ناتو در افغانستان تا آخر سال روان میلادی پایان می یابد اما پیمان آتلانتیک شمالی می خواهد که در چوکات یک موافقتنامه جدید با حکومت افغانستان، به حضورش ادامه بدهد.
این نشست در حالی در روزهای چهارم و پنجم سپتامبر برگزار می شود و قرار است در آن در مورد تصامیم مهمی در مورد افغانستان اتخاذ شود که هنوز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پس از گذشت  نزدیک به پنج ماه نامشخص است و وضعیت حضور نماینده افغانستان در این اجلاس معلوم نیست.
باوجود نامشخص بودن نتیجه انتخابات تاکنون از رئیس جمهور کرزی برای شرکت در این نشست دعوت به عمل نیامده است و امید می رود تا نتیجه انتخابات تا پایان ماه جاری میلادی اعلام و مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید قبل از نشست سران ناتو برگزار گردد.
اگر چه رئیس جمهور کرزی بر اعلان نتایج نهایی انتخابات تا دو هفته دیگر تاکید کرده است اما  کمیسیون مستقل انتخابات و  سازمان ملل که روند تفتیش آرا را رهبری می کند، تاریخ اعلان نتایج نهایی را اعلام نکرده اند.
جیمز کنینگهم، سفیر امریکا درکابل به صدای امریکا گفت که اشتراک در اجلاس سران ناتو در ولز، فرصت مهمی برای رئیس جمهور نو افغانستان خواهد بود تا روابط کشورش با جامعه جهانی را تازگی بخشد.
در میان این اما و اگرها، امرالله صالح؛ رئیس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی و حامی سیاسی داکتر عبدالله عبدالله، روز گذشته در صفحه فیسبوک اش نوشت که هر دو نامزد ریاست جمهوری، داکتر عبدالله و اشرف غنی احمدزی، به اجلاس سران ناتو خواهند رفت.
وی اما توضیح نداده است که دو نامزد ریاست جمهوری از سوی ناتو با چه عنوانی  برای شرکت در نشست سران ناتو دعوت شده اند و با چه سمتی به ولز خواهند رفت.
پیامدهای غیبت نماینده کشورمان در اجلاس سران ناتو تا هنوز واضح نیست اما سرمنشی ناتو چند روز پیش هشدار داد که اگر بن بست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بزودی پایان نیابد، ناتو روی خروج تمام نیروهایش از افغانستان غور خواهد نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.