سخنگوی پوتین: کی‌یف باید با شرق اوکراین به توافق برسد نه با روسیه

سخنگوی دفتر ریاست ‌جمهوری روسیه ضمن توضیح استفاده از عبارت «نووایا راسیا»(روسیه جدید) برای شرق اوکراین توسط ولادیمیر پوتین، تاکید کرد کی‌یف برای حل بحران فعلی باید با مناطق شرقی این کشور به توافق برسد نه با روسیه.

 به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «دمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که برای حل و فصل اوضاع در شرق اوکراین، مقامات کی‌یف باید با مقامات محلی در مناطق شرق و جنوب اوکراین مذاکره کرده و به توافق برسد، نه با مسکو، چرا که این مناقشه بین روسیه و اوکراین نیست، بلکه مناقشه ای داخلی است.

پسکوف روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو «اخا ماسکوی» گفت: توافقات صورت گرفته بین ولادیمیر پوتین و پترو پروشنکو نمی‌توانند راه حلی برای بحران در اوکراین باشند، این مسئل غیرممکن است، برای اینکه مناقشه کنونی بین روسیه و اوکراین نیست، بلکه مسئله ای داخلی است.»

سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت حقوقی مناطق شرق و جنوب اوکراین، توضیح داد که جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در ترکیب کشور اوکراین قرار داشته و وضعیت حقوقی آنها مسلما باید از سوی دولت اوکراین تعیین شود.

وی در عین حال یادآور شد: «البته مقامات کی‌یف بدون در نظر گرفتن خواست و منافع مردم این مناطق نمی‌تواند در این خصوص به توافقی دست یافته و مناقشه کنونی را از راه سیاسی حل و فصل کند. »

وی در توضیح اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در بکار بردن کلمه «نووایا راسیا» (روسیه جدید) یادآور شد که انگیزه سیاسی در پشت این مسئله وجود نداشته، بلکه این یک اصطلاح تاریخی در زبان روسی است که از دیرباز به منطقه شرق و جنوب اطلاق می شده و این دلیل نمی‌شود که مسکو دولت مردمی تشکیل شده در این مناطق را به رسمیت شناخته باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.