پانه‌تا: عملکرد سیاست خارجی اوباما به اعتبار آمریکا لطمه زده است

وزیر اسبق دفاع آمریکا در کتاب خاطرات خود ضمن انتقاد شدید از عملکرد سیاست‌ خارجی اوباما در عراق و سوریه، رویه وی را عامل لطمه زدن به اعتبار آمریکا خواند.

 «لئون پانه‌تا» وزیر اسبق دفاع آمریکا در کتاب خاطرات خود به انتقاد از باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور پرداخته است.

پانه‌تا در این کتاب آورده است: «به نظر می‌رسد اوباما بیش از آن که بر رهبری تکیه داشته باشد، بر منطق یک استاد حقوق متکی است».

بنا بر گزارش پایگاه خبری تری سیتی هرالد پانه‌تا با انتقاد از خروج نیروهای آمریکایی مستقر در عراق اظهار کرده است که در صورت ابقای نیروهای آمریکایی، گروه تروریستی داعش نمی‌توانست تا این اندازه وسعت پیدا کند و به تهدید فعلی تبدیل شود. حضور نیروهای آمریکا در عراق می‌توانست به ارائه مشاوره‌های لازم به ارتش عراق کمک کند تا با خطر القاعده و فرقه‌گرایی فزاینده مبارزه کنند.

وزیر دفاع اسبق آمریکا در ادامه به بحران سوریه می‌پردازد و امتناع اوباما از حملات هوایی به سوریه پس از اینکه استفاده از تسلیحات شیمیایی را خط قرمز آمریکا برای حمله به سوریه خوانده بود، اشتباه دانست. وی معتقد است که این عملکرد اوباما به اعتبار آمریکا لطمه وارد آورده است.

پانه‌تا که پیش از این به عنوان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا نیز فعالیت کرده در کتاب جدید خود نوشته است: « اگر چه حمله به سوریه منجر به کشتار بسیاری از افراد می‌شود، اما تردید و گام‌های نیمه‌تمام نتایج نامعلومی به همراه خواهد داشت.»

کتاب پانه‌تا که با نام «مبارزات ارزشمند» چاپ شده،‌ آخرین کتاب چاپ شده توسط مقامات سابق آمریکاست که به انتقاد از اوباما پرداخته است. پیش از وی «رابرت گیتس» یکی دیگر از وزرای دفاع سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود اوباما را متهم به هدر دادن تلاش‌های خود برای فرستادن سربازان آمریکایی به افغانستان و استقرار آنها کرده بود.

«هیلاری کلینتون» که در دوره پیشین ریاست جمهوری اوباما، سمت وزارت امور خارجه را در دست داشت نیز تلاش می‌کند میان دیدگاه‌های خود و اوباما تفکیک قائل شود.

کلینتون در آخرین مصاحبه خود با انتقاد از سیاست‌ خارجی اوباما مدعی شد که اوباما برای ممانعت از ارتکاب اشتباهات مجدد در ورای مرزها، از هر اقدامی چشم‌پوشی می‌کند و به توصیه‌های وی مبنی بر حمله به سوریه بی توجه بوده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.