مجموعه خواست‌های خبرنگاران و فعالان رسانه‌ها در بلخ از حکومت وحدت ملی

شماری از فعالان نهادهای مدافع خبرنگاران در ولایت بلخ در شمال افغانستان در یک نشست خبری در انجمن اجتماعی خبرنگاران شمال کشور برگزار شده است، خواست هایشان را از حکومت وحدت ملی مطرح کرده و بیان داشتند که باید حکومت جدید جلوی مداخله ارگان‌های دولتی را در کار رسانه‌ها بگیرد.

شماری از فعالان نهادهای مدافع خبرنگاران در ولایت بلخ در شمال افغانستان در یک نشست خبری در انجمن اجتماعی خبرنگاران شمال کشور برگزار شده است، خواست هایشان را از حکومت وحدت ملی مطرح کرده و بیان داشتند که باید حکومت جدید جلوی مداخله ارگان‌های دولتی را در کار رسانه‌ها بگیرد.
شرکت کنندگان این نشست از حکومت می‌خواهند که زمینه فعالیت‌های بهتر را برای کارهای رسانه‌ای و نیز خبرنگاری در کشور فراهم کرده و به پرونده‌های عاملان خشونت علیه خبرنگاران که در یک دهه گذشته پنهان نگهداشته شده است، رسیدگی لازم را انجام دهد.
آنان با بیان اینکه در یک دهه گذشته رسانه‌ها به گونهٔ چشمگیری در کشور افزایش یافته و یکی از دستاوردهای مهم حکومت آقای کرزی پنداشته می‌شود، افزود: حکومت جدید ضمن اینکه این دستاورد را حفظ کند و برای بهتر شدن فعالیت رسانه‌ها و زمینه سازی برای آزادی بیان برنامه‌های اثر گذاری را روی دست گیرد.
این خبرنگاران و فعالان رسانه‌ها معتقد هستند که تاهنوز برخی از زورمندان و مسئولان ارگان‌های دولتی در بعضی از حالات در کارهای رسانه‌ها و خبرنگاران مداخله می‌کنند که باید حکومت وحدت ملی جلو این کار را نیز بیگیرد.
ایجاد کمیسیون رسانه‌های همگانی برای برنامه و پالیسی سازی رسانه‌ها در افغانستان، توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات توسط رئیس جمهور جدید، رسیدگی به پرونده‌های عاملان خشونت‌ها علیه خبرنگاران، معرفی و به دادگاه کشاندن عاملان خشونت‌ها در برابر خبرنگاران، امنیت و مصئونیت شغلی و جانی خبرنگاران، استقلالیت رادیو تلویزیون ملی، استخدام افراد شایسته در سکتورهای رسانهٔ دولتی، جلوگیری مداخله ارگان‌ها دولتی در کار رسانه‌ها و نیز اخذ دیدگاه‌ها رسانه‌ها و خبرنگاران در گزینش وزیر اطلاعات و فرهنگ از مجموعه خواست‌های شرکت کنندگان این همایش می‌باشد از حکومت وحدت ملی مطرح کردند.
«نورآغا شریفی» مسئول دفتر نی (حمایت کننده رسانه‌ها آزاد در افغانستان) در شمال کشور با مطرح کردن مجموعه خواست‌های خبرنگاران و فعالان رسانه‌ها در بلخ از حکومت خواست تا برای تحقق این خواست تلاش‌های جدی را انجام دهد.
وی بیان داشت باوجودی که گزارش‌های تحقیقی در افغانستان به گونه آنچه که بیشتر نشر و پخش شود، صورت نگرفته و چند گزارش تحقیقی محدود تهیه و ترتیب شده و حکومت گذشته این گزارش‌ها را دست کم گرفته است.
نامبرده افزود: گزارش‌ها و به ویژه گزارش‌های تحقیقی که توسط رسانه‌ها نشر و پخش می‌شود و چهره‌های فاسد را افشا می‌کند حکومت وحدت ملی باید به این گونه گزارش‌ها ارزش قایل شده و پیگیری نمایند تا چهره‌های به محکمه کشانده شده و به مردم معرفی گردد.
گفتنی است که همزمان با مطرح کردن خواست‌های خبرنگاران و فعالان رسانه‌ها در ولایت بلخ، مسئولان امنیتی از بازداشت قاتل پلوشه توخی خبرنگار زن، در این ولایت خبر داده است که با استقبال خبرنگاران و فعالان رسانه‌ها روبرو شده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.