دولت افغانستان، هیچ قانونی برای مقابله با آزار جنسی ندارد!

سازمان دیده بان حقوق بشر از حکومت جدید افغانستان خواسته است که اقداماتی را در زمینه جلوگیری از آزار و اذیت دختران و زنان در این کشور روی دست بگیرد.

این سازمان که مقررش در نیویارک است با صدور اعلامیه ای به نقل از هیتربار یک محقق این نهاد نوشته است که توجه رییس جمهور اشرف غنی احمدزی به این مساله به عنوان یک حقیقت تکان دهنده به جا است.
در این اعلامیه آمده است که در افغانستان هیچ قانونی وجود ندارد که مشخصا مانع آزار و اذیت جنسی شود و از قربانیان حمایت کند.
در این خبرنامه آمده که نهادهای دولتی افغانستان هم برنامه‌های موثری برای جلوگیری و مجازات عاملان آزار و اذیت جنسی ندارند.
گفتنی است آقای احمدزی رییس جمهور کشور سطح آزار و اذیت جنسی در مکاتب افغانستان را "تکان‌دهنده" خواند و از وزارت معارف کشور خواست تا تمامی موارد آزار جنسی را برای برخورد با آن گزارش بدهد.
دیدبان حقوق بشر گفته که در افغانستان پیشرفت‌های قابل توجه در دسترسی زنان به آموزش صورت گرفته و زنان اکنون در پارلمان افغانستان و دیگر بخش‌های دولت حضور دارند اما "آزار و اذیت جنسی مانع عمده در برابر کار زنان و حضورشان در فضاهای عمومی است."
هیتربار، پژوهشگر ارشد حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر می‌گوید: "زنان و دختران افغان باید قادر باشند تا در فضاهای عمومی با عزت کامل کار کنند، درس بخوانند و شرکت کنند. رییس جمهور غنی فرصت بی‌نظیری دارد تا از اصلاحات بنیادی در این زمینه برای تغییر نقش زنان در جامعه افغانستان حمایت کند."
در همین حال؛ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم بر تهیه و تطبیق قانون در این زمینه تاکید کرده می گوید که در عدم موجودیت قانون جلوگیری از این کار ناممکن است.
از سویی دیگر؛ وزارت داخله افغانستان می گوید که به پولیس هدایت داده شده تا اقداماتی را در زمینه ی جمع آوری افراد و اشخاصِ که سبب آزار و اذیت زنان و دختران در این کشور می شوند روی دست بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.