نگرانی سناتوران از سفرهای پی هم مقام‌های نظامی پاکستان به کابل

سناتوران در مجلس سنا از سفرهای پی هم مقام های نظامی پاکستان به کابل ابراز نگرانی کردند.

آنان سوالی را مطرح می کنند که این سفرها با وجود حملات پی هم هراس افگنی در کشور چه پیامی را می تواند برای افغانستان داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ علی اکبر جمشیدی عضو سنا گفت: " سفرهای پی هم مقام های نظامی پاکستان به کابل پرسش بر انگیز است در حالی که حملات انتحاری و هراس افگنی همه روزه از مردم افغانستان قربانی می گیرد".
آقای جمشیدی همچنین از سفر قریب الوقوع رییس جمهور به درخواست مکرر مقام های پاکستانی به اسلام آباد، یاد کرد و تاکید ورزید: آقای غنی باید در سفرش به پاکستان روش جدید و درستی انتخاب کند تا پاکستان را در آوردن صلح و ثبات در افغانستان قانع سازد.
طی چند روز گذشته و پس از سفر سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل، راحل شریف رییس ستاد ارتش و رضوان اختر رییس جدید استخبارات پاکستان به کابل آمده اند.
هرچند جزییات بیشتری از دید و بازدیدهای این مقام ها با رهبران حکومت وحدت ملی به نشر نرسیده است؛ اما از گفته های مطبوعاتی آنان چنین برداشت می شود که ظاهرا پاکستان نیز می خواهد به صورت همکار برای آوردن صلح در افغانستان تلاش کند.
با این وجود؛ بلقیس روشن عضو دیگر سنا نظری کاملا متفاوت دارد.
خانم روشن می گوید که مقام های بلندپایه نظامی پاکستان به این دلیل به افغانستان سفرهای فشرده ای انجام می دهند تا رهبران و تغییرات جدید در حکومت افغانستان را بخاطر تطبیق اهداف بعدی شان، بدرستی بررسی کنند.
روشن افزود: " هیات های بلند پایه نظامی پاکستان به خاطر به کابل سفر می کنند تا معلومات دقیق در مورد رهبران جدید حکومت جمع آوری کرده و در مورد افغانستان تصمیم گیری کنند".
این عضو مجلس تاکید دارد که استخبارات پاکستان در مورد تمامی افراد حکومت قبلی معلومات کافی در اختیار داشت.
او از سفر آینده رییس جمهور به پاکستان نیز انتقاد کرد.
به گفته وی؛ اخیرا نا امنی ها در کشور افزایش یافته و رییس جمهور به قیمت خون مردم افغانستان به پاکستان سفر می کند.
قرار است محمداشرف غنی هفته آینده به پاکستان سفر کند.
این اولین سفر آقای غنی به اسلام آباد پس از احراز سمت ریاست جمهوری افغانستان است.
پیش از این حامد کرزی رییس جمهور اسبق افغانستان، به منظور جلب نظر پاکستان، چندین بار به اسلام آباد سفر کرده است؛ اما این سفرها هیچ سودی برای تامین امنیت در افغانستان نداشت.
حکومت قبلی، پاکستان را کلید صلح افغانستان خوانده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.